4 gouden tips voor het perfecte BBQ-feestje! 0 43

4 gouden tips perfecte bbq feestje

Knetterend vuur, de geur van kolen en sappig vlees… We gaan al watertanden bij het idee van een barbecuefeestje. Heel veel gezelligheid, lekker veel drank en enorm veel eten. Nu het voorjaar weer is aangebroken, kijken we reikhalzend uit naar het moment dat we het stof weer van onze barbecue kunnen blazen en aan de slag kunnen gaan. Nodig al je vrienden maar alvast uit voor een barbecue aan huis. Wij geven je 4 gouden barbecuetips om jouw feestje te laten slagen. Laat dat mooie weer nu maar komen!

1.         Een goede voorbereiding is het halve werk

Er gaat natuurlijk niets boven een warme zomeravond. Lekker eten, drinken en gezelligheid met vrienden en familie. Toch organiseer je niet  ‘zomaar’ een barbecue. Want, vergis je niet, dit kan best wat stress opleveren. Probeer daarom de dagen daarvoor alvast veel voor te bereiden. Maak alvast een salade en marineer het vlees. Zo hoef je tijdens de barbecue zelf enkel nog het vlees en de vis te grillen. Dat is wel zo makkelijk.

voorbereiding bbq

2.         Barbecueën doe je zo!

Er gaat niets boven een ouderwetse barbecue op kolen. De geur van kolen brengt ons direct in extase en brengt het ‘oergevoel’ bij ons naar boven. Maar weet jij eigenlijk wel hoe je moet grillen op kolen? Gooi je zomaar wat vlees op de grill of lees je jezelf eerst in?

Allereerst moet je ervoor zorgen dat de kolen goed verdeeld zijn. Vaak zien we dat mannen de kolen zorgvuldig en gelijkmatig verdelen. Toch is dat niet altijd slim. Je kan zo de hitte immers niet meer aanpassen. Wat doe je bijvoorbeeld met een stukje vlees dat te snel gaar wordt of juist niet gaar wordt? Door de kolen in zones te verdelen, heb je koelere en warmere zones zodat je het vlees gelijkmatig kan bakken. Aangekoekte vleesresten zijn op deze manier verleden tijd.

3.         Maak de grill regelmatig schoon

Vaak zien we dat de meeste mannen zich de hele avond uitsloven bij de barbecue en de volgende dag pas de grill schoonmaken. Dit levert niet alleen een hels karwei op, maar kan er ook voor zorgen dat alle vlees- en vissoorten hetzelfde gaan smaken. Maak daarom de grill regelmatig tussendoor schoon. Haal even een borstel langs de grill of gebruik aluminiumfolie voor hetzelfde effect. Zo blijven de smaken goed en scheelt het je een hoop schoonmaakwerk de volgende dag.

grill schoonmaken

4.         Kies voor een A-Z BBQ pakket

Barbecue je niet vaak en ben je in het bezit van een barbecue? Vergeet je regelmatig essentiële spullen, waardoor je met een huis vol visite toch nog even langs de winkel moet? Bespaar jezelf dan een hoop stress en kies voor een AZ bbq aan huis. Een compleet verzorgde barbecue met gegarandeerd succes!

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waarom kiezen voor elektrische vloerverwarming? 0 17

Waarom kiezen voor elektrische vloerverwarming?

Elektrische vloerverwarming is in veel situaties de beste optie om jouw woning efficiënt te verwarmen. Toch zijn de meningen over de efficiëntie van elektrische vloerverwarming verdeeld. Zo denken veel mensen dat vloerverwarming op elektriciteit veel duurder is dan als deze op de Cv-ketel wordt aangesloten. Waarom zou je hier dan voor kiezen? Dit kan meerdere redenen hebben. In dit artikel leggen we uit waarom de vloerverwarming kosten op elektriciteit in sommige gevallen gunstiger zijn dan als je deze op de Cv-ketel zou aansluiten. Waarom kiezen voor elektrische vloerverwarming? Dat lees je in dit artikel!

Duurdere energiebron

Als we gaan kijken naar de verschillen tussen vloerverwarming op gas en elektriciteit, zien we voornamelijk dat elektriciteit een stuk duurder is. Als je een gehele woning op elektriciteit zal verwarmen, ben je over het algemeen 3 keer zoveel geld kwijt. Elektriciteit is immers een zeer dure energiebron. Geen wonder dus dat veel mensen twijfelen over een elektrische vloerverwarming. Natuurlijk zijn de voordelen van vloerverwarming ongekend, maar daar heb je weinig aan als je 3 keer zoveel moet gaan betalen. Waarom zijn er dan toch nog mensen die voor elektrische vloerverwarming kiezen? Omdat er ook situaties zijn waarin elektrische vloerverwarming wel degelijk de meest voordelige optie is. Dat lichten we hieronder toe.

Geschikt voor kleine ruimtes

Als je in de gehele woning elektrische vloerverwarming wilt leggen, kunnen wij dit alleen maar afraden. In dat geval lopen de kosten zó hoog op, dat de voordelen in het niet vallen. Betreft het echter een relatief klein vloeroppervlak, dan kunnen we gebruik maken van andere maatstaven en is elektrische verwarming in de meeste gevallen wél aantrekkelijk. Dit geldt bijvoorbeeld voor een kleine ruimte zoals de badkamer of de keuken.

Bedenk wel dat je je bij het installeren van een elektrische vloerverwarming moet beseffen dat er waarschijnlijk veel veranderd moet worden aan de stoppenkast. De stoppenkast vervangen is soms zelfs noodzakelijk voor een goede verdeling van de elektriciteit. Elektrische vloerverwarming vraagt immers om veel energie en je wilt dan niet dat om de haverklap de stoppen doorslaan. Vraag daarom om advies aan een elektricien!

stoppenkast

Voordelen elektrische vloerverwarming

Vraag jij jezelf überhaupt af waarom het zo aantrekkelijk is om elektrische vloerverwarming aan te schaffen? Wij zetten de belangrijkste voordelen voor jou op een rijtje:

  • De warmte wordt gelijkmatig over de vloerdelen verspreid. Hierdoor geniet je op ieder plekje van de vloer van een aangename warmte. Dit in tegenstelling tot Centrale Verwarming, waarbij er vaak warmere en koelere ruimtes in huis aanwezig zijn.
  • Je geniet van ruimtebesparing doordat er geen radiatoren meer nodig zijn. Vooral in kleine ruimtes is dit dan ook zeer prettig. Bovendien is het systeem compleet onzichtbaar. Hierdoor is het ook uit esthetisch oogpunt een aanwinst.
  • Mensen met allergieproblemen hebben vaak veel baat bij elektrische vloerverwarming. Zij hebben minder last van allergie gerelateerde problemen, waardoor het woonplezier enorm toeneemt.
  • Bij een aangenaam klimaat is het minder snel nodig om extra te stoken. Daardoor kan je uiteindelijk 10 tot 15% op je energierekening besparen. Elektrische vloerverwarming hoeft dan ook echt niet altijd voor hogere kosten te zorgen. Als deze maar slim gebruikt wordt.

Snel spiermassa opbouwen 0 26

Snel spiermassa opbouwen

Je traint echt aanzienlijk en toch is je spieropbouw niet wat je had gehoopt. Uiteraard kan dit ook liggen aan je bouw en spiersamenstelling. Trainen is oké maar las ook een paar vrije dagen in. Je lichaam zal moeten herstellen. Door herstel zullen je spieren gaan groeien. Spieren gaan eigenlijk altijd een beetje kapot en zullen zich dan de volgende dagen gaan herstellen, plus dat er meer spiermassa bijkomt. Dit gaat echter niet binnen een week.

Bouwstenen

Wat je eigenlijk nodig hebt zijn de juiste bouwstenen. Spierherstel verkrijg je door eiwitten tot je te nemen. Spieren in het menselijk lichaam worden door middel van eiwitten opgebouwd. Echter, niet iedereen heeft dezelfde hoeveelheid eiwit nodig. Mensen die met krachttrainingen bezig zijn hebben meer eiwitten nodig, om spierweefsel te genereren. Zonder eiwit zal dat niet lukken.

Verschillende eiwitten

Het ene eiwit is het andere niet. Belangrijk om te weten, wanneer je spiermassa wilt kweken. Het i makkelijk om te weten welke eiwitten het meest geschikt zijn. Wat kan je zoal uit je voeding halen en is het gebruik van eiwitshakes een aanrader?

De juiste voedingsstoffen

Met flink sporten worden al je spieren belast. Ze vertonen na een stevige training kleine scheurtjes. Om deze weer te herstellen gebruikt je lichaam aminozuren. Aminozuren ontstaan, doordat eiwitten die in het spijsverteringskanaal terechtkomen, worden opgesplitst in verschillende bouwstenen, waaronder aminozuren. Simpel gezegd zijn eiwitten het voorstadium van aminozuren. Aminozuren komen via de bloedbaan in je spieren en zullen voor herstel zorgen.

Dierlijk of plantaardige eiwitten?

Welke eiwitten kun je nu beter tot je nemen voor het juiste herstel en groei van je spiermassa?
Eiwitten van dieren zijn altijd beter dan de plantaardige variant. Dierlijk eiwit heeft een completer aminozuur profiel. Scheurtjes in spieren zullen beter worden aangevuld. De omvang van een spier groeit, door het eten van vlees, bepaalde vissoorten (witvis zoals kabeljauw) en eieren. Kleine hoeveelheden eiwitten, komen ook voor in plantaardige voeding. Rijst, aardappels, noten en soja. Bedenk wel dat rijst en aardappelen ook veel koolhydraten in zich hebben. Wil je het eiwitgehalte in je lijf omhoogbrengen met rijst of aardappelen, besef dan dat je hier grote hoeveelheden van moet eten. De koolhydraten die je dan binnen krijgt zorgen niet voor groei van je spiermassa maar van je vetgehalte. Dierlijk eiwit is dus altijd beter.

Spiermassa opbouwen met behulp van eiwitshakes

Essentiële aminozuren kan ons lichaam niet zelf maken en moeten we dus uit ons eten halen. Ben je een krachtsporter of loop je marathons? Dan kun je wel wat extra eiwitten gebruiken. Het is bijna ondoenlijk om de eiwitten aan te vullen met je dagelijkse portie eten. Eiwitshakes zijn proteïnepoeders die je kunt oplossen in vruchtensap, melk of gewoon water. Deze eiwitten worden gewonnen uit zuivel, dit is de whey-eiwit. Eiwitshakes zijn er ook op basis van soja. Deze substanties bestaan geheel uit eiwitten en bevatten niet of nauwelijks vetten en koolhydraten. De eiwitten die je uit shakes haalt worden vrijwel direct door het lichaam opgenomen. Beiden eiwitshakes zijn goed. De zuivel zowel als de sojavariant.

Snel spiermassa

Hoeveel gram eiwit heb je nodig

De recreatieve sporter heeft aan de maaltijden die ze gebruiken genoeg, om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Melk, kaas, kip en gehakt bevatten genoeg eiwitten om aan de behoefte van de gemiddelde man/vrouw te voldoen. Mannen tot 30 jaar eten gemiddeld zo’n 95 gram per dag en vrouwen 68 gram. Doe je echter aan krachtsport en wil je dus sneller spiermassa opbouw, dan is 110 tot 160 gram per dag nodig voor iemand die 80 kilo weegt.

Puur natuur is altijd beter!

Om voldoende eiwitten binnen te krijgen, is voor iemand die gewoon recreatief sport, een extra eitje of een cracker met kipfilet voldoende. Moet je echter veel voedsel eten om te voldoen aan de hoeveelheid eiwit, dan kun je als extra eiwitbron een eiwitshake overwegen. Vooral direct na een zware training of wedstrijd is een eiwitshake een goede keus!

Meest populaire onderwerpen

Editor Picks