5 Rookmachine tips voor een langere levensduur 0 33

rookmachine led

Wanneer je een top feest geeft of een optreden verzorgt wil je dat alles klopt. Om zo’n feest extra te laten slagen is een goede rookmachine dan ook een must. Want wat is nu een lichtshow zonder rook? Zomaar een apparaat neerzetten en niet weten wat je doet en wat je eruit kunt halen, is wat je wilt voorkomen. Daarom hebben we vijf tips voor je op een rij gezet. Zodat je weet wat je het beste wel en niet kunt doen om de levensduur van het apparaat te verlengen en alles eruit te halen wat er in zit.

rookmachine

#1: Opstarten & Afbreken

Wat je wel moet doen: Omdat een rookmachine erg kwetsbaar is, dien je logischerwijs voorzichtig om te gaan met het apparaat. Zorg dat je bij het opstarten het apparaat een half uur op laat warmen. Ongeacht of de indicator aangeeft dat de juiste temperatuur bereikt is.
Wat je niet moet doen: Het apparaat opbergen als het nog warm is. Als je weet dat je het niet meer nodig hebt, blaas het apparaat voor de laatste keer helemaal leeg en laat het afkoelen. Net zoals bij het opstarten is een half uur een goede indicatie.

#2: Dat ruikt lekker

Wat je wel moet doen: Je publiek in hogere sferen brengen door een lekker geurtje. Helemaal doen! Maar 1 druppel geur vloeistof is meer dan voldoende.
Wat je niet moet doen: Weet je nog toen je de eerste keer op stap ging en ongeveer je hele fles aftershave gebruikte om maar lekker te ruiken? Ja? Mooi, dan weet je dat je dat dus nooit meer moet doen. Zo ook niet met de geur vloeistof in een rookmachine. Let wel dat je dit beter niet te vaak kan doen gezien de levensduur van je apparaat. Koop liever een tweedehands model wat je hier specifiek voor gebruikt.

#3: Wees niet eigenwijs

Wat je wel moet doen: Niet eigenwijs zijn en gewoon de vloeistof van de fabrikant gebruiken. De apparaten zijn afgesteld op de een bepaald type vloeistof.
Wat je niet moet doen: Wel eigenwijs zijn en andere vloeistof gebruiken. Dit kan namelijk leiden tot gevaarlijke situaties. Bijvoorbeeld door hete druppels die uit de outputnozzle gespoten worden. Of je rook kan gaan stinken en deze hoort bijna geurloos te zijn. Ga ook niet zelf aan de hobby omdat je denkt dat je zelf wel een vloeistof kan “brouwen” voor je apparaat.

#4: Ga voor gedestilleerd

Wat je wel moet doen: Gedestilleerd water gebruiken wanneer je apparaat een verstopping heeft. Dit kun je eventueel aanlengen met een beetje natuurazijn. Gedestilleerd water bevat geen kalk. Hierdoor voorkom je kalkafzetting aan de binnenkant van je vloeistofcircuit.
Wat je niet moet doen: Kort maar krachtig, geen kraanwater gebruiken. Gedestilleerd water koop je bij je bouwmarkt of je kunt aan je vrouw vragen of ze het meeneemt vanuit de drogist.

#5: Uit gefeest voor een poosje?

Wat je wel moet doen: Als je het wel een poosje gehad hebt met de feestjes en je apparaat gaat een langere tijd in je garage een welverdiende “rustperiode” tegemoet, maak je het leeg. Haal het slangetje uit de tank en spuit het systeem leeg tot er geen rook meer uit komt. Je wilt namelijk niet dat je vloeistof gaat klonteren of af gaat zetten tegen de binnenkant. Dit verstopt de hele boel en negen van de tien keer is het dan einde oefening.
Wat je niet moet doen: Lui zijn en denken, ik maak het later wel schoon. Meteen even doen en daarna kun je met de benen omhoog.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waarom kiezen voor elektrische vloerverwarming? 0 17

Waarom kiezen voor elektrische vloerverwarming?

Elektrische vloerverwarming is in veel situaties de beste optie om jouw woning efficiënt te verwarmen. Toch zijn de meningen over de efficiëntie van elektrische vloerverwarming verdeeld. Zo denken veel mensen dat vloerverwarming op elektriciteit veel duurder is dan als deze op de Cv-ketel wordt aangesloten. Waarom zou je hier dan voor kiezen? Dit kan meerdere redenen hebben. In dit artikel leggen we uit waarom de vloerverwarming kosten op elektriciteit in sommige gevallen gunstiger zijn dan als je deze op de Cv-ketel zou aansluiten. Waarom kiezen voor elektrische vloerverwarming? Dat lees je in dit artikel!

Duurdere energiebron

Als we gaan kijken naar de verschillen tussen vloerverwarming op gas en elektriciteit, zien we voornamelijk dat elektriciteit een stuk duurder is. Als je een gehele woning op elektriciteit zal verwarmen, ben je over het algemeen 3 keer zoveel geld kwijt. Elektriciteit is immers een zeer dure energiebron. Geen wonder dus dat veel mensen twijfelen over een elektrische vloerverwarming. Natuurlijk zijn de voordelen van vloerverwarming ongekend, maar daar heb je weinig aan als je 3 keer zoveel moet gaan betalen. Waarom zijn er dan toch nog mensen die voor elektrische vloerverwarming kiezen? Omdat er ook situaties zijn waarin elektrische vloerverwarming wel degelijk de meest voordelige optie is. Dat lichten we hieronder toe.

Geschikt voor kleine ruimtes

Als je in de gehele woning elektrische vloerverwarming wilt leggen, kunnen wij dit alleen maar afraden. In dat geval lopen de kosten zó hoog op, dat de voordelen in het niet vallen. Betreft het echter een relatief klein vloeroppervlak, dan kunnen we gebruik maken van andere maatstaven en is elektrische verwarming in de meeste gevallen wél aantrekkelijk. Dit geldt bijvoorbeeld voor een kleine ruimte zoals de badkamer of de keuken.

Bedenk wel dat je je bij het installeren van een elektrische vloerverwarming moet beseffen dat er waarschijnlijk veel veranderd moet worden aan de stoppenkast. De stoppenkast vervangen is soms zelfs noodzakelijk voor een goede verdeling van de elektriciteit. Elektrische vloerverwarming vraagt immers om veel energie en je wilt dan niet dat om de haverklap de stoppen doorslaan. Vraag daarom om advies aan een elektricien!

stoppenkast

Voordelen elektrische vloerverwarming

Vraag jij jezelf überhaupt af waarom het zo aantrekkelijk is om elektrische vloerverwarming aan te schaffen? Wij zetten de belangrijkste voordelen voor jou op een rijtje:

  • De warmte wordt gelijkmatig over de vloerdelen verspreid. Hierdoor geniet je op ieder plekje van de vloer van een aangename warmte. Dit in tegenstelling tot Centrale Verwarming, waarbij er vaak warmere en koelere ruimtes in huis aanwezig zijn.
  • Je geniet van ruimtebesparing doordat er geen radiatoren meer nodig zijn. Vooral in kleine ruimtes is dit dan ook zeer prettig. Bovendien is het systeem compleet onzichtbaar. Hierdoor is het ook uit esthetisch oogpunt een aanwinst.
  • Mensen met allergieproblemen hebben vaak veel baat bij elektrische vloerverwarming. Zij hebben minder last van allergie gerelateerde problemen, waardoor het woonplezier enorm toeneemt.
  • Bij een aangenaam klimaat is het minder snel nodig om extra te stoken. Daardoor kan je uiteindelijk 10 tot 15% op je energierekening besparen. Elektrische vloerverwarming hoeft dan ook echt niet altijd voor hogere kosten te zorgen. Als deze maar slim gebruikt wordt.

Snel spiermassa opbouwen 0 26

Snel spiermassa opbouwen

Je traint echt aanzienlijk en toch is je spieropbouw niet wat je had gehoopt. Uiteraard kan dit ook liggen aan je bouw en spiersamenstelling. Trainen is oké maar las ook een paar vrije dagen in. Je lichaam zal moeten herstellen. Door herstel zullen je spieren gaan groeien. Spieren gaan eigenlijk altijd een beetje kapot en zullen zich dan de volgende dagen gaan herstellen, plus dat er meer spiermassa bijkomt. Dit gaat echter niet binnen een week.

Bouwstenen

Wat je eigenlijk nodig hebt zijn de juiste bouwstenen. Spierherstel verkrijg je door eiwitten tot je te nemen. Spieren in het menselijk lichaam worden door middel van eiwitten opgebouwd. Echter, niet iedereen heeft dezelfde hoeveelheid eiwit nodig. Mensen die met krachttrainingen bezig zijn hebben meer eiwitten nodig, om spierweefsel te genereren. Zonder eiwit zal dat niet lukken.

Verschillende eiwitten

Het ene eiwit is het andere niet. Belangrijk om te weten, wanneer je spiermassa wilt kweken. Het i makkelijk om te weten welke eiwitten het meest geschikt zijn. Wat kan je zoal uit je voeding halen en is het gebruik van eiwitshakes een aanrader?

De juiste voedingsstoffen

Met flink sporten worden al je spieren belast. Ze vertonen na een stevige training kleine scheurtjes. Om deze weer te herstellen gebruikt je lichaam aminozuren. Aminozuren ontstaan, doordat eiwitten die in het spijsverteringskanaal terechtkomen, worden opgesplitst in verschillende bouwstenen, waaronder aminozuren. Simpel gezegd zijn eiwitten het voorstadium van aminozuren. Aminozuren komen via de bloedbaan in je spieren en zullen voor herstel zorgen.

Dierlijk of plantaardige eiwitten?

Welke eiwitten kun je nu beter tot je nemen voor het juiste herstel en groei van je spiermassa?
Eiwitten van dieren zijn altijd beter dan de plantaardige variant. Dierlijk eiwit heeft een completer aminozuur profiel. Scheurtjes in spieren zullen beter worden aangevuld. De omvang van een spier groeit, door het eten van vlees, bepaalde vissoorten (witvis zoals kabeljauw) en eieren. Kleine hoeveelheden eiwitten, komen ook voor in plantaardige voeding. Rijst, aardappels, noten en soja. Bedenk wel dat rijst en aardappelen ook veel koolhydraten in zich hebben. Wil je het eiwitgehalte in je lijf omhoogbrengen met rijst of aardappelen, besef dan dat je hier grote hoeveelheden van moet eten. De koolhydraten die je dan binnen krijgt zorgen niet voor groei van je spiermassa maar van je vetgehalte. Dierlijk eiwit is dus altijd beter.

Spiermassa opbouwen met behulp van eiwitshakes

Essentiële aminozuren kan ons lichaam niet zelf maken en moeten we dus uit ons eten halen. Ben je een krachtsporter of loop je marathons? Dan kun je wel wat extra eiwitten gebruiken. Het is bijna ondoenlijk om de eiwitten aan te vullen met je dagelijkse portie eten. Eiwitshakes zijn proteïnepoeders die je kunt oplossen in vruchtensap, melk of gewoon water. Deze eiwitten worden gewonnen uit zuivel, dit is de whey-eiwit. Eiwitshakes zijn er ook op basis van soja. Deze substanties bestaan geheel uit eiwitten en bevatten niet of nauwelijks vetten en koolhydraten. De eiwitten die je uit shakes haalt worden vrijwel direct door het lichaam opgenomen. Beiden eiwitshakes zijn goed. De zuivel zowel als de sojavariant.

Snel spiermassa

Hoeveel gram eiwit heb je nodig

De recreatieve sporter heeft aan de maaltijden die ze gebruiken genoeg, om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Melk, kaas, kip en gehakt bevatten genoeg eiwitten om aan de behoefte van de gemiddelde man/vrouw te voldoen. Mannen tot 30 jaar eten gemiddeld zo’n 95 gram per dag en vrouwen 68 gram. Doe je echter aan krachtsport en wil je dus sneller spiermassa opbouw, dan is 110 tot 160 gram per dag nodig voor iemand die 80 kilo weegt.

Puur natuur is altijd beter!

Om voldoende eiwitten binnen te krijgen, is voor iemand die gewoon recreatief sport, een extra eitje of een cracker met kipfilet voldoende. Moet je echter veel voedsel eten om te voldoen aan de hoeveelheid eiwit, dan kun je als extra eiwitbron een eiwitshake overwegen. Vooral direct na een zware training of wedstrijd is een eiwitshake een goede keus!

Meest populaire onderwerpen

Editor Picks