De do´s en dont´s bij dumbbell oefeningen. 0 1085

De do´s en dont´s bij dumbbell oefeningen

We hebben hieronder een lijstje opgesteld met dumbbell oefeningen die nog te vaak fout worden gedaan in de sportschool. Het belang van een goede houding, en een juist gewicht kiezen, wordt vaak onderschat waardoor er vaak geen vooruitgang wordt geboekt of blessures ontstaan. Lees hoe je elke oefening correct uit moet voeren.

1.       De bicep curl

De bicep curl, vrijwel een van de meeste herkenbare dumbbell oefeningen die er is. Voor deze oefening is het van belang controle te behouden. Kies een gewicht waarbij je in staat bent om de dumbbell omhoog te brengen zonder dat de elleboog mee gaat. Door dit aan te houden zorg je ervoor dat de spanning ook daadwerkelijk op de bicep blijft. Begin hier dus met een gewicht waarbij je je comfortabel voelt. Het komt nog te vaak voor dat mensen de dumbbell op en neer gooien. Snelheid is bij deze oefening niet van belang. Sterker nog hoe langzamer je het gewicht naar beneden laat zakken des te zwaarder het wordt.

2.       Lunges

Benen trainen, de favoriete dag voor elke gymfanaat. De Lunge is een echte killer oefening voor de benen en billen.Je hebt enkel een stuk ruimte nodig en een set dumbbells. Mocht je nu geen ruimte hebben om op en neer te kunnen lopen? Je kunt deze oefening makkelijk op één plek doen. Het enige wat hiervoor gedaan hoeft te worden is dat na elke stap het lichaam eerst weer naar de neutrale positie gebracht moet worden. Zo kan je elke been afwisselen. Zorg er ten alle tijden voor dat schouders en heupen gelijk aan elkaar zijn. Een grote don’t bij deze oefening is het buigen van de knie voorbij de tenen. Hiermee creëer je onnodig spanning op de knie.

3.       Shoulder press

De nummer 1 massa builder voor schouders is deze oefening. Je kunt het zowel staand als zittend uitvoeren. Bij de zittende versie is het van belang dat het bankje juist is ingesteld. Is deze te ver naar achter ingesteld, dan train je al gauw de bovenborst mee. Zorg ervoor dat de rug recht is en laat hierbij de dumbbells tot een 90 graden hoek zakken. Ga je verder dan deze 90 graden hoek? Dan loop je onnodig risico op blessures. Een “echte” don’t bij de staande versie is een holle rug aannemen.

Zorg ervoor dat de rug zich in een rechte houding bevindt. Doe je dit niet? Dan breng je onnodige spanning op de onderrug. Zoals de meesten wel weten komt de onderrug bij bijna alle oefeningen wel in het spel. Activeer je toch je onderrug bij het te zwaar trainen?? Dan raden we aan om een belt aan te schaffen. Deze stabiliseert de onderrug.

4.       Dumbbell Bench press

Door te kiezen voor de bench press met dumbbells stel je jezelf in staat om een diepere stretch aan je borst te geven. De range of motion gaat verder dan de normale bench press met een halterstang, echter brengt dit ook zijn gevaren met zich mee. Je borst mag je niet te veel stretchten bij deze oefening. Dit leidt ertoe dat het voorste gedeelte van de schouder het werk overneemt, iets wat vaak tot blessures leidt. Een paar punten van aandacht bij deze oefening zijn als volgt:

  • Zorg ervoor dat de dumbbells op de juiste positie naar beneden komen. Dus niet rond de nek of buik laten zakken. Doe dit rond het borstgedeelte.
  • Het laten stoten van de dumbbells aan het einde van de oefening. Hiermee valt de spanning van de borstspier weg. Door deze een stuk uit elkaar te laten behou je maximale spanning op de borst.
  • Als je traint met een buddy laat hem dan niet al het werk doen. Vaak nemen partners het spotten iets te letterlijk waardoor een deel van de belasting op de borstspier verdwijnt.

5.       De dumbbell row

Een iconische oefening voor het trainen van de rug. Het woord row staat voor de zagende beweging die het imiteert. Zorg ervoor dat je een bankje gebruikt waar je tegenaan kan leunen. Bij deze oefening is het van belang dat de rug in een holle positie is, met de borst omhoog en het hoofd in een neutrale positie. Een veel voorkomende fout die mensen maken is het gewicht tillen met hun armen. Bij deze oefening moet het gewicht echt met de rug en schouders getild worden. Mind muscle connection is iets wat vaak over het hoofd wordt gezien en is vaak belangrijker dan het gewicht. Je rug trainen thuis kan vrij gemakkelijk gedaan worden met een aantal basisoefeningen, waaronder dus de dumbbell row.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Drugs op festivals blijven een groot probleem 0 226

Drugs op festivals blijven een groot probleem

We zitten weer volop in het festivalseizoen. Heerlijk nu na twee jaar weer alles kan en mag. Voor met name jongeren een prachtige tijd waar ze te lang niet van konden genieten. Helaas heeft dit ook weer voor een groei in het aantal druggerelateerde slachtoffers gezorgd. Ook de hoeveelheid mensen met een drugsverslaving neemt weer toe.

Drugs op festivals is al jaren een groot probleem. Hoewel het illegaal is, is er maar weinig toezicht op te houden. Ook zijn er veel schimmige partijen beschikbaar op festivals. Mensen die verkeerde drugs verkopen. Het komt geregeld voor dat jongeren in het ziekenhuis belanden door de drugs die zij hebben genomen. Om over de gevolgen op de lange termijn nog maar te zwijgen. Deskundigen buigen al jaren hun hoofd over dit probleem. Want hoe los je iets op wat zo diepgeworteld is in de festivalcultuur?

Schreeuw om landelijke richtlijnen

Hoewel we allemaal weten dat de drugs op festivals illegaal te noemen is, zijn er eigenlijk maar weinig landelijke richtlijnen waar festivals aan moeten voldoen. Er zijn geen standaard preventieve maatregelen die uitgevoerd moeten worden om een vergunning te krijgen. Volgens experts zou dit echter wel eens de oplossing kunnen zijn.

Als preventiemedewerkers samen met de organisatoren in overleg gaan en standaard bij ieder festival maatregelen doorvoeren, dan kan dit verschil maken. Zo pik je de verkopers van drugs er al snel uit en pak je ook die mensen eruit die ‘gewoon’ drugs op zak hebben. Op die manier maak je een festivalbezoek veiliger en zorg je er voor dat er minder gelegenheidsuitjes zijn waarbij drugs vaak wordt genomen.

Op de lange termijn kan dit zelfs schelen in de hoeveelheid mensen die zich jaarlijks aanmelden in een afkickkliniek. Afkicken drugs: het is ongelooflijk lastig. Vaak is hier professionele hulp bij. Veel mensen geloven dat ze het bij die ‘ene keer’ kunnen houden op een festival. De grootste verslavingen beginnen echter vaak op zulke plekken. Als je deze bron aan kunt pakken, zou dat al veel verslavingen kunnen voorkomen en festivals opnieuw een veiligere plek kunnen maken.

Jongeren mogen geen strafblad krijgen bij drugsbezit

Al jaren beschikken we over een ogenschijnlijke tegenstrijdige strafregel. Hierbij is het verboden om drugs te verkopen, maar mag je wel onder invloed zijn. Toch is dit een regel die, volgens preventie-experts, niet aangepast hoeft te worden. Het is juist voor jongeren van belang dat zij met eventuele problemen kunnen komen.

Bedenk maar eens wat er gebeurt als een jongere onder invloed van drugs totaal niet lekker wordt. Deze jongere verkeert dan in een groot gezondheidsgevaar. Als er echter een strafblad staat op het onder invloed zijn van drugs, dan kan dit genoeg reden zijn voor deze jongere om zich niet bij de dokter, het ziekenhuis of simpelweg de EHBO-post van het festival te melden. Dit kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Daarom is het belangrijk dat iedereen onder invloed van drugs ergens terecht kan. Zo kan er vroegtijdig worden ingegrepen en voorkom je gezondheidsproblemen op de lange termijn.  

Het voorkomen van conflicten rondom re-integratie 0 206

Het voorkomen van conflicten rondom re-integratie

Je krijgt vroeg of laat te maken met (ziekte)verzuim onder personeelsleden als je ondernemer bent of aan het hoofd staat van een organisatie. De meesten van hen gaan binnen enkele weken weer aan het werk, maar helaas komt het ook vaak voor dat een zieke werknemer langer uit de roulatie blijft. Je bent in dat geval verplicht om samen met de werknemer in kwestie te zorgen voor een effectief re-integratietraject. Er zijn twee manieren om de medewerker te laten terugkeren op de werkvloer: eerste spoor re-integratie en tweede spoor re-integratie. Bij eerste spoor re-integratie gaat de werknemer bij de huidige werkgever aan de slag en krijgt die eventueel een aangepaste of een nieuwe functie. In het geval van re-integratie tweede spoor wordt de medewerker begeleid bij het zoeken van passend werk bij een andere werkgever.

Ben jij ook werkgever en heb je vragen over re-integratie? Vraag jij je bijvoorbeeld af of je de juiste stappen zet? De experts van een re-integratiebureau in Rotterdam of een andere plaats kunnen je bijstaan in re-integratietrajecten bij arbeidsongeschiktheid en het voeren van bezwaar en beroep bij arbeidsongeschiktheid. Ook hebben zij een antwoord op al je vraagstukken als je eigenrisicodrager voor de Ziektewet bent.

Voorkom juridische geschillen

Soms ontstaan er rondom re-integratietrajecten conflicten, waaronder onenigheid over de exacte betekenis van de term passende werkzaamheden. Ook verdeeldheid in het kader van re-integratie is aan de orde van de dag, bijvoorbeeld over het aantal re-integratie-uren. In bepaalde situaties zijn er meningsverschillen over het functioneren. Verder komt het geregeld voor dat werkgevers er een dubbele agenda op nahouden, omdat ze graag van de zieke werknemer af willen. Maar hoe het ook zij, doe je er als werkgever verstandig aan je uitgebreid te laten informeren en begeleiden. Dan ben je goed voorbereid en voorkom je juridische geschillen als er onverhoopt toch een conflict ontstaat.

Een slepend juridisch proces wil je immers koste wat het kost voorkomen. Daarom is het cruciaal om onzekerheden en onduidelijkheden samen met de werknemer te bespreken en op een zo goed mogelijke voet te blijven. Proberen elkaars belangen te begrijpen en elkaar te respecteren, is daarbij een helpende factor.

Oplossingen bij ongewenste omgangsvormen

Slachtoffers van ongewenste omgangsvormen zouden terecht moeten kunnen bij een externe vertrouwenspersoon. Hoewel iedere werkgever zijn werknemers een veilige werkomgeving hoort te bieden, kan er toch sprake van grensoverschrijdend gedrag of misstanden die de veiligheid op de werkvloer schaden. Dit kan uiteindelijk leiden tot (langdurige) uitval. Werknemers die worden geconfronteerd met ongewenst gedrag kun je na een incident laten begeleiden door een gecertificeerde, externe vertrouwenspersoon. Werknemers die zich geïntimideerd, gediscrimineerd of gepest voelen, hebben hier baat bij. De externe vertrouwenspersoon helpt slachtoffers van ongewenste omgangsvormen in een gegarandeerd vertrouwelijke setting en zoekt samen met hen naar constructieve oplossingen.

Meest populaire onderwerpen

Editor Picks