De do´s en dont´s bij dumbbell oefeningen. 0 925

De do´s en dont´s bij dumbbell oefeningen

We hebben hieronder een lijstje opgesteld met dumbbell oefeningen die nog te vaak fout worden gedaan in de sportschool. Het belang van een goede houding, en een juist gewicht kiezen, wordt vaak onderschat waardoor er vaak geen vooruitgang wordt geboekt of blessures ontstaan. Lees hoe je elke oefening correct uit moet voeren.

1.       De bicep curl

De bicep curl, vrijwel een van de meeste herkenbare dumbbell oefeningen die er is. Voor deze oefening is het van belang controle te behouden. Kies een gewicht waarbij je in staat bent om de dumbbell omhoog te brengen zonder dat de elleboog mee gaat. Door dit aan te houden zorg je ervoor dat de spanning ook daadwerkelijk op de bicep blijft. Begin hier dus met een gewicht waarbij je je comfortabel voelt. Het komt nog te vaak voor dat mensen de dumbbell op en neer gooien. Snelheid is bij deze oefening niet van belang. Sterker nog hoe langzamer je het gewicht naar beneden laat zakken des te zwaarder het wordt.

2.       Lunges

Benen trainen, de favoriete dag voor elke gymfanaat. De Lunge is een echte killer oefening voor de benen en billen.Je hebt enkel een stuk ruimte nodig en een set dumbbells. Mocht je nu geen ruimte hebben om op en neer te kunnen lopen? Je kunt deze oefening makkelijk op één plek doen. Het enige wat hiervoor gedaan hoeft te worden is dat na elke stap het lichaam eerst weer naar de neutrale positie gebracht moet worden. Zo kan je elke been afwisselen. Zorg er ten alle tijden voor dat schouders en heupen gelijk aan elkaar zijn. Een grote don’t bij deze oefening is het buigen van de knie voorbij de tenen. Hiermee creëer je onnodig spanning op de knie.

3.       Shoulder press

De nummer 1 massa builder voor schouders is deze oefening. Je kunt het zowel staand als zittend uitvoeren. Bij de zittende versie is het van belang dat het bankje juist is ingesteld. Is deze te ver naar achter ingesteld, dan train je al gauw de bovenborst mee. Zorg ervoor dat de rug recht is en laat hierbij de dumbbells tot een 90 graden hoek zakken. Ga je verder dan deze 90 graden hoek? Dan loop je onnodig risico op blessures. Een “echte” don’t bij de staande versie is een holle rug aannemen.

Zorg ervoor dat de rug zich in een rechte houding bevindt. Doe je dit niet? Dan breng je onnodige spanning op de onderrug. Zoals de meesten wel weten komt de onderrug bij bijna alle oefeningen wel in het spel. Activeer je toch je onderrug bij het te zwaar trainen?? Dan raden we aan om een belt aan te schaffen. Deze stabiliseert de onderrug.

4.       Dumbbell Bench press

Door te kiezen voor de bench press met dumbbells stel je jezelf in staat om een diepere stretch aan je borst te geven. De range of motion gaat verder dan de normale bench press met een halterstang, echter brengt dit ook zijn gevaren met zich mee. Je borst mag je niet te veel stretchten bij deze oefening. Dit leidt ertoe dat het voorste gedeelte van de schouder het werk overneemt, iets wat vaak tot blessures leidt. Een paar punten van aandacht bij deze oefening zijn als volgt:

  • Zorg ervoor dat de dumbbells op de juiste positie naar beneden komen. Dus niet rond de nek of buik laten zakken. Doe dit rond het borstgedeelte.
  • Het laten stoten van de dumbbells aan het einde van de oefening. Hiermee valt de spanning van de borstspier weg. Door deze een stuk uit elkaar te laten behou je maximale spanning op de borst.
  • Als je traint met een buddy laat hem dan niet al het werk doen. Vaak nemen partners het spotten iets te letterlijk waardoor een deel van de belasting op de borstspier verdwijnt.

5.       De dumbbell row

Een iconische oefening voor het trainen van de rug. Het woord row staat voor de zagende beweging die het imiteert. Zorg ervoor dat je een bankje gebruikt waar je tegenaan kan leunen. Bij deze oefening is het van belang dat de rug in een holle positie is, met de borst omhoog en het hoofd in een neutrale positie. Een veel voorkomende fout die mensen maken is het gewicht tillen met hun armen. Bij deze oefening moet het gewicht echt met de rug en schouders getild worden. Mind muscle connection is iets wat vaak over het hoofd wordt gezien en is vaak belangrijker dan het gewicht. Je rug trainen thuis kan vrij gemakkelijk gedaan worden met een aantal basisoefeningen, waaronder dus de dumbbell row.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wat kan je doen om meer rust te krijgen in je leven? 0 74

Wat kan je doen om meer rust te krijgen in je leven

Tegenwoordig ervaart bijna iedereen wel dagelijks een grote hoeveelheid stress, het is dan ook niet gek dat er enorm veel mensen in een burn-out terecht komen. Deze stress komt vaak van het werk, maar het kan natuurlijk ook te maken hebben met de woonsituatie, met relaties of met de mentale gesteldheid van iemand. Er zijn maar weinig mensen die voldoende rust nemen en dat is dan ook wat kan zorgen voor een druk gevoel in iemands hoofd. Steeds meer mensen gaan dan ook op zoek naar manieren om meer rust in hun leven te krijgen, dit is natuurlijk erg belangrijk. Wil je meer weten over wat je kan doen om meer rust in je leven te krijgen? Lees hieronder dan snel verder voor meer informatie hier over.

Minder moeten, meer mogen

In deze tijd zijn er heel veel mensen die een hoop stress ervaren omdat er op verschillende vlakken een hoop van hen gevraagd wordt. Het kan dan ook zo zijn dat er bijvoorbeeld op het werk een hoop gevraagd wordt, maar ook in het gezin. Dit kan zorgen voor stressvolle dagen. Om jezelf wat meer tot rust te laten komen moet je eens goed kijken of je wat meer dingen van “moeten” kan verschuiven naar “mogen” om zo meer ruimte in je hoofd te creëren.

Het beoefenen van yoga en meditatie

Een van de dingen die een hoop mensen helpen om tot rust te komen is het beoefenen van yoga en meditatie. Door yoga kan je op je lichaam focussen en ook nog eens sterker en flexibeler worden. Door het beoefenen van meditatie kan je aan de slag met je gedachtes uit te leren zetten en op deze manier meer te ontspannen. Meditatie is heel erg goed voor het vinden van rust en het verzetten van je gedachtes.

Het gebruiken van kruiden om tot rust te komen

Als je een beetje hulp kan gebruiken om jezelf wat meer tot rust te brengen, dan kan je hiervoor gebruik maken van verschillende kruiden. Er zijn namelijk een hoop soorten kruiden die een kalmerende werking hebben op ons lichaam, en omdat dit een natuurlijke stof is kan het geen kwaad. Zo kan je bijvoorbeeld digibach inzetten voor het creëren van een lichamelijke en mentale rust. En ook een kop kamille thee kan zorgen voor een rustiger gevoel in je lichaam en geest.

De lekkerste koffie voor mannen 0 154

De lekkerste koffie voor mannen

Ontzettend veel mensen drinken dagelijks koffie en dit is niet voor niets het geval. Koffie is erg lekker en je krijgt er ook nog eens extra energie van. Sterker nog, veel mensen die iedere ochtend een bakje koffie drinken kunnen de dag niet meer zonder beginnen. Ben jij ook zo’n koffieliefhebber en vraag jij je af hoe je de lekkerste koffie kunt zetten? Dan is het zeker een goed idee om dit artikel door te nemen. Wij gaan je namelijk een aantal handige tips geven. Zo gaan we het onder andere hebben over verschillende bonen, maar ook over koffiemachine reinigingstabletten

Zorg voor een goed apparaat

Wil jij er als man zijnde alles aan doen om de lekkerste koffie te zetten? Dan is het absoluut aan te raden om je goed te verdiepen in de verschillende koffiezetapparaten die er in de huidige markt te vinden zijn. Bepaal bijvoorbeeld goed of je bonen, pads of cups het lekkerste vindt. Hier zijn verschillende apparaten voor, koop pas zo’n apparaat als je de verschillende soorten koffie getest hebt. Je moet er toch niet aan denken dat je een apparaat voor bonen koopt en je er vervolgens achter komt dat je koffie uit pads lekkerder vindt? Verder is het ook belangrijk om verschillende merken met elkaar te vergelijken. Lees je in en ga op zoek naar reviews. Zo kom je er al snel achter welke apparaten goed zijn en welke niet.

De juiste bonen

Niet alleen het koffiezetapparaat is belangrijk. Dit geldt natuurlijk ook voor de koffie die in het apparaat gaat. Kies je bijvoorbeeld voor een apparaat voor bonen, dan zal je ook moeten bepalen welke bonen het lekkerste zijn. Test verschillende varianten en bepaal vervolgens welke bonen je het lekkerste vindt. Hou jij bijvoorbeeld van koffiebonen met een chocoladesmaak of ben jij iemand die het liefste klassieke koffie drinkt? Feit is in ieder geval dat er tal van mogelijkheden zijn waar jij gebruik van zou kunnen maken.

Ook het onderhoud is zeer belangrijk

Naast al het bovenstaande is het van groot belang dat je ervoor zorgt dat je je koffiezetapparaat goed onderhoud. Kies er daarom voor om koffiemachine reinigingstabletten te kopen. Sterker nog, wanneer je ervoor wilt zorgen dat je apparaat in goede staat blijft verkeren is dit noodzakelijk. Mocht jij op zoek zijn naar goede koffiemachine reinigingstabletten, dan zijn er op het internet tal van mogelijkheden. Ga op zoek naar de tabletten die geschikt zijn voor jouw apparaat en zorg ervoor dat je een goede aankoop doet! Mocht je het belangrijk vinden om advies te krijgen over de tabletten, dan zou je er ook voor kunnen kiezen om een bezoek te brengen aan een fysieke winkel. De expert in de winkel kan jou dan perfect verder helpen!

Tijd om te genieten!

Heb jij alle bovenstaande stappen doorlopen? Dan is het tijd om te genieten van een heerlijke kop koffie. Drink jij koffie met melk en/of suiker? Vergeet dan niet om dit aan te schaffen. Het zou zonde zijn als je dit vergeet. 

Meest populaire onderwerpen

Editor Picks