Red Bull, het team dat vanaf 2007 met een Renault motor reed pakte met Sebastian Vettel 4 jaar op rij de titel in de jaren 2010 tot en met 2013. Nadat de Formule 1 overging op de V6 Hybrid motor wist Red Bull nooit meer deze overmacht terug te pakken. Het team wist de laatste seizoenen nog wel redelijk wat GP’s te winnen, maar waren dankzij een veel minder krachtige motor in tegenstelling tot hun concurrenten tijdens veel GP’s ook totaal kansloos voor de overwinning, ook door veel problemen.
De beginjaren
Toen Red Bull in 2007 overstapte van Ferrari op Renault werd de eerste stap gelegd voor een aantal goede jaren. Hoewel 2007 en 2008 uiteindelijk nog heel teleurstellend waren met een 7e en 5e plaats in de strijd om de constructeurstitel, ging het vanaf 2009 beter. Met de ervaren Australiër Mark Webber en de zeer talentvolle Duitser Sebastian Vettel haalde ze in de derde race van dat jaar hun allereerste overwinning. Op het Shanghai International Circuit in China ging Vettel er met de allereerste GP winst vandoor. In het restant van dat jaar werd de basis gelegd voor de zeer succesvolle 4 jaren die daarop zouden gaan volgen. In totaal werden er dat jaar 6 GP’s gewonnen door het team van Red Bull, waaronder de laatste drie races in Japan, Brazilië en Abu Dhabi. Red Bull eindigde dat jaar als tweede in het kampioenschap van de constructeurs.
De kampioensjaren van Sebastian Vettel
Na een goed einde van 2009 keek Red Bull vooruit na het nieuwe seizoen, hoewel de eerste twee GP’s niet succesvol waren, ging het vanaf China weer beter. Vettel won dat jaar 5 races en won tijdens de laatste GP van dat jaar het kampioenschap, met het kleine verschil van 4 punten op nummer twee Fernando Alonso van Ferrari. Red Bull werd dat jaar ook eerste in de het kampioenschap van de constructeurs. De drie seizoenen die daarop volgde pakte Vettel en Red Bull alle titels die er te pakken vielen, met 2011 en 2013 als uitschieters aangezien Vettel daar de titel met respectievelijk 122 en 155 punten voorsprong pakte.
Teleurstellende laatste jaren met Renault
Red Bull – Renault zou je in deze tijd niet gelijk meer als heel succesvol beschouwen, toch was de Red Bull auto met de Renault V8 jarenlang zeer succesvol Echter werd er toen door ontwerper Adrian Newey al geklaagd over een tekort aan PK’s waardoor hij concessies moest maken in het ontwerp van het chassis van de auto. Toen in 2014 de V6 Hybride reglementen van kracht kwamen, waren de succesjaren van Red Bull en Renault over. Renault leverde een onbetrouwbare en zwakke motor en dankzij het sterke chassis van de auto werd er door kersverse Red Bull coureur Daniel Ricciardo uiteindelijk toch nog drie races gewonnen. Van 2014 tot 2018 pakte Red Bull racing de 2e, 4e, 2e, 3e, en nogmaals de 3e plek in het constructeurskampioenschap. Halverwege het seizoen van 2018 werd er bekend gemaakt dat Red Bull ging overstappen van een Renault motor naar een Honda motor. Deze beslissing zorgde voor veel gefronste wenkbrauwen aangezien Honda sinds hun terugkomst in de F1 in 2015 bij het team van McLaren bekend stond als slechtste en meest onbetrouwbare motor die er is, echter had het team sinds het van McLaren overstapte op het zusterteam van Red Bull, Toro Rosso veel progressie geboekt. Door alle data die Red Bull van Toro Rosso kreeg had, het vertrouwen gekregen in Honda en stapte het over van motorleverancier. Wil je al het nieuws rondom Red Bull of de Formule 1 in de gaten houden? Kijk dan op gptoday.net