
Altijd al gedroomd van je eigen cateringbedrijf? Koken voor groepen, mensen blij maken met lekker eten én er een inkomen mee verdienen? Klinkt top, toch? Maar er komt wel wat bij kijken. Je kunt namelijk niet zomaar je keuken in duiken en beginnen met koken.
In deze blog nemen we je daarom stap voor stap mee en vertellen we je over de belangrijkste dingen waar je op moet letten als je je eigen cateringbedrijf wilt starten.
Wat is jouw specialiteit?
Voordat je überhaupt begint, moet je weten wát je gaat doen. Word jij de koningin van de borrelplank? Ga je je specialiseren in catering voor hapjes? Wil je de koning van de bruiloften worden? Of richt je je juist op zakelijke lunches? Hoe duidelijker jouw niche, hoe makkelijker je klanten aantrekt.
Regel je papierwerk: niet het leukste, wel nodig????
Helaas, zonder papierwerk wordt het lastig om een bedrijf te starten. Dit moet je sowieso regelen:
- Inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
- Registratie bij de Belastingdienst (je krijgt dan een btw-nummer)
- Hygiënecode voor de horeca volgen – check de eisen van de NVWA
- Eventuele vergunningen als je op locatie kookt of een foodtruck gebruikt
- Verzekeringen: zoals bedrijfsaansprakelijkheid en een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor als je per ongeluk (tijdelijk) arbeidsongeschikt wordt.
Maak een goed (en haalbaar) ondernemingsplan
In een ondernemingsplan beschrijf je:
- Wat je aanbiedt
- Wie je doelgroep is
- Hoe je aan klanten komt (bedenk ook wat redenen zijn waardoor klanten voor jou kiezen en niet voor je concurrenten)
- Wat je prijzen zijn
- Wat je nodig hebt qua apparatuur
- Hoeveel geld je nodig hebt om te starten
Tip: begin klein. Een paar klussen per maand geeft je de kans om rustig te groeien, waardoor je de kwaliteit van je diensten kunt waarborgen.
Investeer in de juiste spullen
Als kok weet je heus wel wat je nodig hebt om te kunnen koken, maar toch even een rijtje met belangrijk keukengereedschap:
- Grote pannen en bakplaten
- Warmhoudbakken (chafing dishes)
- Koelboxen of een koelwagen
- Serveermateriaal
- Verpakkingen voor bezorging
Denk ook aan vervoer: een busje of grote auto waarin je alles kwijt kunt is een must.
Zet je merk goed neer
Zorg dat je er professioneel uitziet, ook al werk je nog vanuit je eigen keuken. Denk aan:
- Een pakkende bedrijfsnaam. Tijdens het schrijven van dit blogartikel kwamen we deze originele bedrijfsnaam tegen: Cateringbedrijf Zingfood. De gedachte achter de naam van dit cateringbedrijf is dat het eten zo lekker is dat je ervan gaat zingen, origineel en pakkend!
- Een logo dat je diensten visualiseert
- Een simpele, duidelijke website met foto’s van je eten
- Een actief Instagram-account (eten verkoopt daar als een trein!)
Tip: fotografeer het eten dat je levert. Mooie foto’s op je website doen immers wonderen voor het genereren van leads.
Zorg ervoor dat alle bedrijfsprocessen soepel verlopen
Als de bestellingen binnenrollen wil je geen chaos. Denk dus goed na over:
- Hoe klanten kunnen bestellen (telefoon, mail, via je site?)
- Hoe je betalingen regelt (tikkies zijn leuk, maar niet altijd professioneel)
- Hoe je je planning en inkoop bijhoudt
- Of je personeel nodig hebt bij grotere klussen (zzp’ers inhuren is ook een optie als je liever geen personeel wilt aannemen).
Maak van jouw cateringbedrijf een feestje!
Een cateringbedrijf opzetten, en behouden, is hard werken. Maar als je het goed aanpakt, is het ook echt een feestje om te doen. Dus: klaar om die keukendroom waar te maken? Zet hem op!