Voor een zuivere werking van dieselvoertuigen en het tegengaan van schadelijke gassen in de buitenlucht zijn alle personenauto’s vanaf bouwjaar 2011 en alle bestelauto’s vanaf bouwjaar 2012 vanuit de fabriek standaard voorzien van een roetfilter. Voor deze auto’s is het dan ook verplicht om te allen tijde voorzien te zijn van een werkende roetfilter. Het is daarnaast sinds 2018 ook een strafbaar feit om je roetfilter te verwijderen of onklaar te maken.
Veel auto eigenaren rijden rond met een roetfilter dat verstopt is of niet optimaal werkt. Weet jij of je roetfilter aan vervanging toe is?
Waarom is een roetfilter verplicht?
Roetfilters zijn vaak geen goedkope onderdelen. Veel auto eigenaren hebben er in het verleden voor gekozen deze te verwijderen wanneer deze eigenlijk aan vervanging toe was. Bij auto’s die voor 2011 uit de fabriek komen mag dit nog, maar bij nieuwere auto’s is dit verboden.
Een roetfilter neemt de roetdeeltjes op die ontstaan bij de onvolledige verbranding van diesel. Ander dan bij een katalysator ontdoet een roetfilter zich van het roet tijdens een proces genaamd ‘regeneratie’ waarbij het roet verbrand wordt. Dit gebeurt ongeveer elke 500 kilometer, maar het exacte aantal hangt af van het voertuig en de rijstijl van de gebruiker. De meest voorkomende reden voor een defect roetfilter is verstopping doordat de regeneratie door omstandigheden niet goed kan plaatsvinden. Hiervoor moet onder andere de motor warm genoeg worden en dat gebeurt niet wanneer er enkel korte afstanden gereden wordt.
Wanneer een voertuig niet uitgerust is met een roetfilter komen deze stoffen direct in de lucht. Dit is enorm belastend voor het milieu en daardoor wordt het rijden in een voertuig zonder roetfilter, wanneer dit wel verplicht is, gezien als een economisch delict. Dit delict kan leiden tot een hoge geldboete, taakstraf of zelfs een gevangenisstraf.
Roetfilter onderdeel van APK
Het juist functioneren van een roetfilter is sinds enkele jaren ook een vast onderdeel geworden van de APK controle. Wanneer de APK keurmeester vaststelt dat jouw roetfilter niet meer voldoet aan de eisen zal je worden verplicht deze te laten repareren of vervangen. Anders zal het voertuig niet APK goedgekeurd worden.
Loop dus geen onnodig risico. De boete voor het rijden zonder functionerende roetfilter zal hoger uitvallen dan de aanschaf en installatie van een nieuw roetfilter. Daarnaast is het goed om je steentje bij te dragen aan een gezond milieu.