De oorlog in Oekraïne heeft grote gevolgen voor de transportsector, zowel in Europa als daarbuiten.
Na de ineenstorting van de Sovjet-Unie kwamen de voormalige republieken van de voormalige Sovjet-Unie overeen hun onderlinge douanegrenzen op te heffen. Als gevolg daarvan werden handel en reizen veel eenvoudiger dan gedurende een groot deel van de geschiedenis van de regio het geval is geweest.
Die overeenkomst is echter geen wondermiddel gebleken. Zoals de oorlog in Oekraïne heeft aangetoond, zijn niet alle voormalige Sovjetrepublieken in staat om samen te werken. Erger nog, de rivaliteit tussen de staten zou zich nu wel eens naar Europa kunnen uitbreiden.
De gevolgen voor het vervoer en vooral just in time logistiek zijn aanzienlijk. Het conflict heeft geleid tot de sluiting van de Oekraïense haven Mariupol, een stad met een belangrijke zeehaven aan de Zee van Azov. Dit heeft grote gevolgen gehad voor de verscheping van goederen tussen Europa en Azië.
Bovendien zijn door de oorlog in Eurazië ook andere Oekraïense havens op De Krim, zoals Yalta en Sevastopol, weer opengegaan. Hierdoor zal de handel tussen de Zwarte Zee en de Kaspische Zee terug hervatten.
Ten slotte zijn de gevolgen voor het vervoer ook in andere delen van de wereld merkbaar. De oorlog heeft bijvoorbeeld geleid tot de sluiting van de nabijgelegen haven van Odessa, die in het zuidwesten van de Zwarte Zee ligt. Dit heeft gevolgen gehad voor just in time logistiek in de regio als geheel en ook daarbuiten.
Handel en transport tussen Europa en Azië
De transportsector is zwaar getroffen door de oorlog in Oekraïne.
Zo is de haven van Odessa in het zuidwesten van de Zwarte Zee zwaar beschadigd door de oorlog. Als gevolg daarvan is de haven gesloten. Dit heeft gevolgen gehad voor just in time logistiek op de Zwarte Zee en in de regio als geheel.
De oorlog heeft ook geleid tot de sluiting van de haven van Mariupol, in de Zee van Azov. Dit zal ook gevolgen hebben voor de goederenstroom tussen Europa en Azië, evenals voor het verkeer van personen.
Dit alles heeft belangrijke gevolgen voor de wereldeconomie.
De vervoerssector neemt ongeveer 20% van de wereldhandel voor zijn rekening, maar het gaat om meer dan alleen het vervoer van goederen. Het gaat ook om het vervoer van mensen en andere goederen.
Het vervoer van vracht en passagiers tussen landen wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker in sectoren zoals telecommunicatie.
De vervoerssector is ook een belangrijke schakel in het verkeer van financiële activa en in de handelsstroom. Daarom is het ook een belangrijk aandachtspunt in de oorlog in Oekraïne.
Conclusie
Het conflict in Oekraïne heeft gevolgen gehad voor het verkeer van personen en andere goederen. Het heeft ook gevolgen voor het vracht- en passagiersverkeer tussen landen.
Voor just in time logistiek heeft geleid tot een tekort aan veel goederen en een tekort aan scheepscontainers.
De gevolgen zullen dus waarschijnlijk van lange duur zijn.
Omdat Oekraïne een belangrijke producent van landbouwproducten is, heeft de oorlog in Oekraïne ook gevolgen voor het vervoer van voedsel.