Ondervinden transportbedrijven de gevolgen van de oorlog in Oekraïne? 0 7900

Ondervinden transportbedrijven de gevolgen van de oorlog in Oekraïne?

De oorlog in Oekraïne heeft grote gevolgen voor de transportsector, zowel in Europa als daarbuiten.

Na de ineenstorting van de Sovjet-Unie kwamen de voormalige republieken van de voormalige Sovjet-Unie overeen hun onderlinge douanegrenzen op te heffen. Als gevolg daarvan werden handel en reizen veel eenvoudiger dan gedurende een groot deel van de geschiedenis van de regio het geval is geweest.

Die overeenkomst is echter geen wondermiddel gebleken. Zoals de oorlog in Oekraïne heeft aangetoond, zijn niet alle voormalige Sovjetrepublieken in staat om samen te werken. Erger nog, de rivaliteit tussen de staten zou zich nu wel eens naar Europa kunnen uitbreiden.

De gevolgen voor het vervoer en vooral just in time logistiek zijn aanzienlijk. Het conflict heeft geleid tot de sluiting van de Oekraïense haven Mariupol, een stad met een belangrijke zeehaven aan de Zee van Azov. Dit heeft grote gevolgen gehad voor de verscheping van goederen tussen Europa en Azië.

Bovendien zijn door de oorlog in Eurazië ook andere Oekraïense havens op De Krim, zoals Yalta en Sevastopol, weer opengegaan. Hierdoor zal de handel tussen de Zwarte Zee en de Kaspische Zee terug hervatten.

Ten slotte zijn de gevolgen voor het vervoer ook in andere delen van de wereld merkbaar. De oorlog heeft bijvoorbeeld geleid tot de sluiting van de nabijgelegen haven van Odessa, die in het zuidwesten van de Zwarte Zee ligt. Dit heeft gevolgen gehad voor just in time logistiek in de regio als geheel en ook daarbuiten.

Handel en transport tussen Europa en Azië

De transportsector is zwaar getroffen door de oorlog in Oekraïne.

Zo is de haven van Odessa in het zuidwesten van de Zwarte Zee zwaar beschadigd door de oorlog. Als gevolg daarvan is de haven gesloten. Dit heeft gevolgen gehad voor just in time logistiek op de Zwarte Zee en in de regio als geheel.

De oorlog heeft ook geleid tot de sluiting van de haven van Mariupol, in de Zee van Azov. Dit zal ook gevolgen hebben voor de goederenstroom tussen Europa en Azië, evenals voor het verkeer van personen.

Dit alles heeft belangrijke gevolgen voor de wereldeconomie.

De vervoerssector neemt ongeveer 20% van de wereldhandel voor zijn rekening, maar het gaat om meer dan alleen het vervoer van goederen. Het gaat ook om het vervoer van mensen en andere goederen.

Het vervoer van vracht en passagiers tussen landen wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker in sectoren zoals telecommunicatie.

De vervoerssector is ook een belangrijke schakel in het verkeer van financiële activa en in de handelsstroom. Daarom is het ook een belangrijk aandachtspunt in de oorlog in Oekraïne.

Conclusie

Het conflict in Oekraïne heeft gevolgen gehad voor het verkeer van personen en andere goederen. Het heeft ook gevolgen voor het vracht- en passagiersverkeer tussen landen.

Voor just in time logistiek heeft geleid tot een tekort aan veel goederen en een tekort aan scheepscontainers.

De gevolgen zullen dus waarschijnlijk van lange duur zijn.

Omdat Oekraïne een belangrijke producent van landbouwproducten is, heeft de oorlog in Oekraïne ook gevolgen voor het vervoer van voedsel.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Taart online bestellen? Hier moet je aan denken! 0 210

Taart online bestellen Hier moet je aan denken!

Staat er binnenkort een feestje op het programma? Bijvoorbeeld een verjaardag, jubileum, bruiloft of geboorte? Dan is het natuurlijk ook hoog tijd voor een heerlijke taart. Als je het ons vraagt, is het eigenlijk altijd wel een goed moment voor taart. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook steeds meer mogelijkheden. Niet alleen bij de plaatselijke bakker, maar ook online!

Ga je voor een marsepeintaart, slagroomtaart, allemaal kleine gebakjes of misschien wel een echte red velvet taart? Jij beslist! Ben jij ook van plan om binnenkort een taart online te bestellen? Maar is dit de allereerste keer dat je dit online doet? Dan zit je vast met vragen. Daarom volgen hier enkele tips. Zo ben je zeker van de beste kwaliteit, de lekkerste smaak en stel je jouw taart geheel naar eigen wens samen.

Bepaal het budget

Taarten zijn in alle soorten en maten verkrijgbaar. Ook in heel veel verschillende prijscategorieën. Dit is ook afhankelijk per aanbieder. Grote bakkerijen kunnen sneller grote hoeveelheden leveren en hebben meer personeel in dienst. Vaak kunnen zij door hun jarenlange ervaring en betere materialen de kosten relatief laag houden. Dit terwijl een zelfstandige die handmatig alle taarten maakt, vaak meer kosten maakt. Tevens is dit per taart verschillend. Wil je een grote 3D taart met verschillende lagen? Dan betaal je logischerwijs veel meer dan voor een simpele slagroomtaart.

De smaak

Van welke smaak geniet je nu echt het meest? Ben je dol op een frisse smaak? Kies dan voor een mooie fruittaart. Hou je meer van zoet? Dan is marsepein weer heerlijk. Wil je iets unieks. Laat dan een taart geheel op maat maken en kies zelf welke vullingen je wilt. Als je op zoek bent naar een verjaardagstaart lijkt het misschien verleidelijk om een taart te kiezen die iedereen lust. Dan kom je toch al gauw uit op een slagroomtaart of een taart met marsepein. Maar waarom zou je dit kiezen als je zelf graag wat anders zou eten? Blijf echt heel dicht bij je eigen smaak. Jij moet ervan genieten.

Bezorgtijd

Wacht niet te lang met het bestellen van een taart. Zeker niet wanneer je deze op een speciale datum nodig hebt. Het laatste wat je wilt is dat de taart straks veel te laat wordt bezorgd en je je speciale dag niet optimaal kunt vieren. Bestel daarom bij voorkeur minimaal één week van tevoren en geef de juiste datum door. Vier je de hele dag feest met taart? Laat deze dan de dag voor het feest bezorgen. Een verse taart kun je gemakkelijk één of meerdere dagen goed houden in de koelkast.

Let op: lees ook altijd de bijgeleverde instructies bij de taart. Wanneer deze bijvoorbeeld van een speciale botercrème is gemaakt, is het extra lekker wanneer deze voor het serveren minimaal een half uur uit de koelkast wordt gezet. Dan is de taart een stuk smeuïger dan wanneer hij rechtstreeks uit de koelkast wordt gegeten. 

Het bijzondere verhaal van de paaseiland beelden 0 221

Het bijzondere verhaal van de paaseiland beelden

Op enkele honderden kilometers ten westen van Zuid-Amerika ligt een bijzonder eiland, namelijk Paaseiland. Dit eiland is zo bijzonder door de beelden die zich hier bevinden, de paaseiland beelden, ook wel de Moai genoemd. De Moai beelden zijn gehouwen uit vulkanisch gesteente. In totaal zijn er wel meer dan 900 paaseiland beelden. Vaak wordt gedacht dat de beelden stenen hoofden zijn. Echter zijn het in werkelijkheid figuren met hoofden die buitenproportioneel zijn. De armen van de figuren lopen langs het torso met de handen op de buik. Opvallend is dat de beelden geen benen of voeten hebben. De geschiedenis van de beelden is interessant. Zo zijn er meerdere theorieën over hoe de beelden op hun uiteindelijke plaats terecht zijn gekomen. 

Door wie zijn de beelden gemaakt?

De paaseiland beelden zijn al lange tijd geleden gemaakt. Door middel van archeologische onderzoekstechnieken en bronnen zoals kunst heeft men kunnen achterhalen dat de Moai beelden ongeveer vanaf de 11e eeuw zijn gebouwd. Maar door wie werden deze reusachtige beelden gemaakt?  

 

De Moai zijn gemaakt door Polynesische kolonisators die tussen 1250 en 1500 per boot op Paaseiland aangekomen zijn. Dit volk, afkomstig van de Fiji-eilanden, bouwde in korte tijd een beschaving op Paaseiland. Zo maakten ze ook de de paaseiland beelden. Na de 17e eeuw werden er echter geen nieuwe beelden meer gemaakt.

Betekenis van de Moai beelden

Je zult je misschien afvragen waarom de Polynesiërs zoveel moeite hebben gedaan om zoveel reusachtige beelden te maken. Er zijn meerdere theorieën die het ontstaan van de paaseiland beelden verklaren. Sommigen menen dat de Moai beelden dienden als statussymbool. De beelden zouden macht en kracht op zowel religieus als politiek gebied symboliseren. Anderen denken dat de beelden uit verveling zijn gemaakt. De theorie waar de meeste archeologen achter staan is echter dat de beelden dienden als eerbetoon voor de voorouders van de bevolking en het hoofd van de familie. De beelden zouden dat stamhoofden of overleden familieleden kunnen nabootsen. 

Locatie en uiterlijk van de Moai

Het merendeel van de beelden bevinden zich op ‘Rano Raraku’, de hoofdgroeve van het volk. Ongeveer de helft van de beelden zijn op deze locatie gebleven. De rest van de beelden werden over het eiland verspreid. Hier werden de beelden op ‘ahu’, platformen, geplaatst. Hoe groter het beeld was, hoe meer status het stamhoofd voor wie het beeld gemaakt werd was. Er was dus echt een competitie in de cultuur van de Polynesiërs. Paro, het grootste beeld van bijna 10 meter hoog woog wel 75 ton. 

 

Na afwerking van een beeld werd deze rechtop gezet en naar de juiste locatie getransporteerd. Hier kregen sommige beelden ter decoratie een pukao, een hoofddeksel gemaakt van licht rood vulkanisch gesteente. Omdat deze pukao los op de beelden gelegd werden, zijn de meeste inmiddels vergaan. Echter zijn er nog een aantal pukao teruggevonden. Ook waren de meeste beelden versierd met uitgehouwen patronen en sommige hadden zelfs beschilderingen. Helaas zijn ook deze schilderingen grotendeels met de loop der jaren door erosie verdwenen. 

Paaseiland beelden in musea

Tegenwoordig staan niet alle paaseiland beelden meer op Paaseiland. Er zijn namelijk elf beelden van het eiland afgehaald en naar musea wereldwijd verplaatst, waar ze tentoongesteld worden. Je kunt deze beelden onder andere in Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel, het Louvre en het British museum bewonderen. Verder zijn er beelden in het National Museum of Natural History, het Manchester Museum en het het Musée du quai Branly te vinden. 

Hoe zijn de beelden op hun definitieve plaats gebracht?

Dan rest ons nog een laatste vraag: Hoe zijn de paaseiland beelden uiteindelijk naar hun uiteindelijke plaats gebracht? Ook hier is geen eenduidig antwoord op. Er zijn meerdere theorieën die een verklaring bieden. De eerste theorie is de boomstam theorie. Deze theorie zegt dat de beelden op boomstammen werden bevestigd om de boomstammen vervolgens als rollers te gebruiken. Hierdoor konden de beelden over een afstand getransporteerd worden. Volgens een andere theorie, de waggel theorie, zouden aan het hoofd van een beeld touwen bevestigd worden. Aan elk touw trokken groepen mensen in een bepaald ritme om zo de beelden te verplaatsen. 

 

Er is ook een theorie die ervan uitgaat dat de beelden liggend werden versleept. Er zou dan een constructie met touwen en twee boomstammen worden gemaakt om vervolgens een beeld een beetje op te tillen en te verschuiven. Tot slot werden de beelden volgens de laatste theorie liggend op een soort slee vastgemaakt en over de grond gesleept. Deze slee werd met behulp van boomstammen in de vorm van een ladder gemaakt.  

Meest populaire onderwerpen

Editor Picks