Tips voor als je deze zomer gaat klussen in huis 0 118

Tips voor als je deze zomer gaat klussen in huis

De zomer is in volle gang. Dat betekent voor veel mensen een heerlijke vakantie, maar misschien voor jou juist wel de tijd om lekker in huis aan de slag te gaan. Nu beschik je over voldoende vrije tijd om achterstallig onderhoud uit te voeren. Misschien staat er zelfs wel een grootschalige verbouwing op de planning. Ben jij ook van plan om deze zomer te klussen in huis? Maak dan gebruik van de volgende tips voor het beste resultaat.

Tref de juiste voorbereidingen

De zomer vergt in de meeste gevallen een geheel andere aanpak dan klussen in het najaar of de winter. Het huis is warm en je hebt vaak weinig zin om nog uit huis te gaan om gereedschap of materialen te kopen. Zorg er daarom voor dat je iets van verkoeling in huis brengt, houd de weerberichten goed in de gaten en klus niet op de warmste dagen én (heel belangrijk!) haal alle benodigde materialen en gereedschap vroegtijdig in huis.

Ga je verven? Kies dan voor kwaliteit met Sigma verf en schaf deze ruim voor de klus aan. Goed om van tevoren alvast een testertje te kopen. Zo kan je alvast een klein deel op de desbetreffende muur aanbrengen. Zo voorkom je dat de kleur straks niet overeenkomt met jouw persoonlijke wensen. Kwaliteitsverf hoort altijd de voorkeur te hebben. Zo weet je zeker dat de verf er de komende jaren mooi op zit en bespaar je dus geld en tijd op de lange termijn.

Schakel vroegtijdig hulp in

Houd er rekening mee dat veel mensen in de zomer op vakantie zijn of andere activiteiten gepland hebben. De kans is dus groot dat naasten geen tijd of zin hebben om te komen helpen. Dat geldt ook voor professionele werklui. Zij hebben vaak een flexibel rooster vanwege de warmte en vakanties. De Veel klusbedrijven beschikken zelfs nog over de bouwvak. Dit is een periode waarbij bouwbedrijven volledig stil komen te liggen gedurende een periode van circa drie tot vier weken. Goed om hier rekening mee te houden en vroegtijdig navraag te doen.

Weet wat je nodig hebt

Bij het in huis halen van materialen is het wel belangrijk dat je ook echt weet wat je nodig hebt. Bij het kiezen van binnenverf alleen al beschik je over tientallen verschillende opties. Houd hierbij met name rekening met de ondergrond. Sommige verfsoorten zijn enkel geschikt voor bepaalde ondergronden. Sigma sigmacryl universal matt kan daarentegen vrijwel universeel aangebracht worden. Deze is met name geschikt voor de meest voorkomende ondergronden in huis. Denk hierbij aan beton, stucwerk, schuurwerk, gipsplaten, metselwerk en glasvezelbehang.

Weet je niet goed wat je nodig hebt? Doe hier dan van tevoren research naar of vraag om advies in een bouwwinkel.

Kies het juiste moment

In de zomer kan het soms heel warm worden in huis. Niet prettig om in te klussen. Daarom is het zo belangrijk om het juiste moment te kiezen. Klus bij voorkeur aan het einde van de middag of vroege ochtend. Dan is de zon minder krachtig en geniet je van meer comfort om jouw klus te voltooien. 

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoe maak je je tuin klaar voor zomer 2022? 0 295

Hoe maak je je tuin klaar voor zomer 2022

De zomer komt er (gelukkig) weer aan. De dagen duren lang en het blijft buiten nog lang goed te vertoeven. Dan wil je natuurlijk wel dat je (achter)tuin ready is om volop van te genieten. Schaduw van bomen kan deze pret alleen wel bederven. Het verwijderen van bomen is een perfect klusje voor een hovenier. Nu wil je misschien wel weten hoe het proces in elkaar zit, welke tools er gebruikt gaan worden en de nazorg die je kunt verwachten.

Stap 1: Bedenk welke boom écht weg moet

Een boom in de tuin heeft absoluut voordelen. In de zomer kan een boom in de tuin voor een aangenamer klimaat zorgen en beschutting tegen de warmte. Bedenk eerst voor jezelf of die mooie boom wel écht weg moet. Bomen die dicht bij je woning staan zorgen ervoor dat het binnen minder snel warm wordt en zo hoeft de airco minder hard te draaien. Staat de boom wat verder weg, of juist in de weg? Dan heeft het meer zin om die weg te halen. Laat bij twijfel jezelf adviseren door de hovenier in kwestie over de verschillende opties.

Stap 2: Zorg dat het werkgebied goed te bereiken is

In elke achtertuin staat wel iets. Een tuinmeubel, struiken of speelgoed van de kinderen. Niet zo handig als die in de weg staan. Maak de hovenier het zo makkelijk mogelijk. Hovenieren werken vaak met wat grotere machines, vaak hebben ze alle tools zelf in huis.

Toch komt het voor bij beginnende ondernemers dat ze de klant vragen om bijvoorbeeld een verreiker te huren. Dit is een machine wat gebruikt wordt gebruikt om zware dingen te tillen. Eigenlijk net als een hijskraan, alleen is een verreiker een stuk wendbaarder. Ideaal om in te zetten in een achtertuin.

Stap 3: Alles netjes afwerken

Met het verwijderen van de boom ben je er nog niet. Wil je die ruimte gebruiken om iets neer te zetten met een fundering of bestrating? Dan is het wellicht goed om een stobbenfrees te huren. Net als de verreiker is de stobbenfrees, of stronkenfrees voor onze zuiderlingen, is een machine perfect voor het gebruik in de tuin. De stobbenfrees is ontwikkeld om de overgebleven stronk te verwijderen uit de grond. Het zelf bedienen is een optie, maar als je de mogelijkheid hebt om het de hovenier te laten doen raden we dit wel aan. Het is een gevaarlijke machine die enige kennis nodig heeft om veilig te bedienen. Ook gehoor en gezichtsbescherming is geen overbodige luxe.

Stap 4: De finishing touches

De boom en stronk zijn verwijderd. Nu heb je alle ruimte (of je vriend/in) om het een heerlijk zomerstekje van te maken. Goede verlichting kan al de juiste sfeer creëren. Zeker in de avonden als de zon weg is, is dit een aanrader. Een leuk kussentje hier en een bloemetje daar en je bent er weer helemaal klaar voor.

 

Ondervinden transportbedrijven de gevolgen van de oorlog in Oekraïne? 0 5536

Ondervinden transportbedrijven de gevolgen van de oorlog in Oekraïne?

De oorlog in Oekraïne heeft grote gevolgen voor de transportsector, zowel in Europa als daarbuiten.

Na de ineenstorting van de Sovjet-Unie kwamen de voormalige republieken van de voormalige Sovjet-Unie overeen hun onderlinge douanegrenzen op te heffen. Als gevolg daarvan werden handel en reizen veel eenvoudiger dan gedurende een groot deel van de geschiedenis van de regio het geval is geweest.

Die overeenkomst is echter geen wondermiddel gebleken. Zoals de oorlog in Oekraïne heeft aangetoond, zijn niet alle voormalige Sovjetrepublieken in staat om samen te werken. Erger nog, de rivaliteit tussen de staten zou zich nu wel eens naar Europa kunnen uitbreiden.

De gevolgen voor het vervoer en vooral just in time logistiek zijn aanzienlijk. Het conflict heeft geleid tot de sluiting van de Oekraïense haven Mariupol, een stad met een belangrijke zeehaven aan de Zee van Azov. Dit heeft grote gevolgen gehad voor de verscheping van goederen tussen Europa en Azië.

Bovendien zijn door de oorlog in Eurazië ook andere Oekraïense havens op De Krim, zoals Yalta en Sevastopol, weer opengegaan. Hierdoor zal de handel tussen de Zwarte Zee en de Kaspische Zee terug hervatten.

Ten slotte zijn de gevolgen voor het vervoer ook in andere delen van de wereld merkbaar. De oorlog heeft bijvoorbeeld geleid tot de sluiting van de nabijgelegen haven van Odessa, die in het zuidwesten van de Zwarte Zee ligt. Dit heeft gevolgen gehad voor just in time logistiek in de regio als geheel en ook daarbuiten.

Handel en transport tussen Europa en Azië

De transportsector is zwaar getroffen door de oorlog in Oekraïne.

Zo is de haven van Odessa in het zuidwesten van de Zwarte Zee zwaar beschadigd door de oorlog. Als gevolg daarvan is de haven gesloten. Dit heeft gevolgen gehad voor just in time logistiek op de Zwarte Zee en in de regio als geheel.

De oorlog heeft ook geleid tot de sluiting van de haven van Mariupol, in de Zee van Azov. Dit zal ook gevolgen hebben voor de goederenstroom tussen Europa en Azië, evenals voor het verkeer van personen.

Dit alles heeft belangrijke gevolgen voor de wereldeconomie.

De vervoerssector neemt ongeveer 20% van de wereldhandel voor zijn rekening, maar het gaat om meer dan alleen het vervoer van goederen. Het gaat ook om het vervoer van mensen en andere goederen.

Het vervoer van vracht en passagiers tussen landen wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker in sectoren zoals telecommunicatie.

De vervoerssector is ook een belangrijke schakel in het verkeer van financiële activa en in de handelsstroom. Daarom is het ook een belangrijk aandachtspunt in de oorlog in Oekraïne.

Conclusie

Het conflict in Oekraïne heeft gevolgen gehad voor het verkeer van personen en andere goederen. Het heeft ook gevolgen voor het vracht- en passagiersverkeer tussen landen.

Voor just in time logistiek heeft geleid tot een tekort aan veel goederen en een tekort aan scheepscontainers.

De gevolgen zullen dus waarschijnlijk van lange duur zijn.

Omdat Oekraïne een belangrijke producent van landbouwproducten is, heeft de oorlog in Oekraïne ook gevolgen voor het vervoer van voedsel.

Meest populaire onderwerpen

Editor Picks