De braadpan: keukenvriend voor het leven 0 417

braadpan zwart

Kun jij je die metalen kolossen nog herinneren waarin je (groot)moeder de heerlijkste gerechten bereidde? Massief, zwaar en met zeeën van ruimte? Dat is nou wat je noemt een braadpan. Mocht je een pan zoeken om mee te stomen, sudderen, smoren of braiseren; dat is hetzelfde.

Geen keuken is echt compleet zonder een braadpan. Maar wat is het precies? Wat houdt braden precies in, wat definieert een goede braadpan en welke soorten zijn er?

Allemaal vragen waarop we je met onderstaande een antwoord willen geven.

De braadpan definitie

Braden houdt niets meer of minder in dan opwarmen van voedsel met hoge temperatuur om vervolgens langzaam te garen. In deze fase blijft de inhoud van je pan onder het kookpunt. Van welk materiaal de braadpan ook maar is gemaakt, het is meestal redelijk dik, waardoor het geheel nogal zwaar is. Dit is met het oog op het verdelen en vasthouden van de warmte in de pan. De aanzienlijke grootte van de pan zorgt ervoor dat er grote hoeveelheden vis, groente of vlees in kunnen worden bereid.

Wees je ervan bewust dat stoven nogal lang duurt. Daarom raden we je aan op tijd te beginnen met koken als je je braadpan ervoor nodig hebt.

En dan nog even dit; lees goed de instructies van je braadpan om erachter te komen of je deze wel schoon kunt maken in de afwasmachine. Beschik je niet over een dergelijk apparaat? Nou, dan heb je niks om je zorgen over te maken wat dat betreft.

braadpan rood

De braadpan warmtebron

Natuurlijk zijn warmtebronnen bedoeld voor meerdere soorten pannen. Daarom is de braadpan geen uitzondering als je een exemplaar wilt uitkiezen dat voor jouw kookplaat – zij het inductie, gas of keramisch – bedoeld is. Bestudeer daarom het etiket en kies een braadpan uit die samengaat met jouw warmtebron.

De diverse braadpan materialen

Ieder basismateriaal van een braadpan heeft unieke eigenschappen. Daarom is het goed om bij de verschillende opties stil te staan.

Gietijzer

Voor het verdragen en vasthouden van hoge temperaturen – tot wel 190 °C! -heb je een braadpan van gietijzer nodig. Ook voor een goede warmteverdeling is deze materiaalkeuze ideaal; je vlees blijft of wordt hierdoor lekker mals. Ook in de oven bruikbaar. Gaat jarenlang mee als je hem goed onderhoudt.

gietijzer braadpan

Geëmailleerd gietijzer

Vergelijkbaar met een standaard gietijzeren model maar niet vatbaar voor roest dankzij de emaille binnenlaag. Die zorgt er bovendien voor dat je pan niet doordrongen raakt van geuren en smaken van de maaltijden die je erin bereidt. Heeft geen voorbehandeling nodig en laat zich eenvoudig reinigen.

Geëmailleerd plaatstaal

Dunner en stukken lichter dan zijn gietijzeren broer en redelijk goedkoop. De warmteverdeling kon een stuk beter.

Roestvrij staal

Deze kan wél in de vaatwasser – als je die hebt, dus. Dankzij het dunne staal kon de warmteverdeling een stuk beter zijn. Tenminste, als je braadpan niet van een thermische bodem voorzien is. Controleer dit dan ook voorafgaand aan aanschaf.

Aardewerk

Braad- en stoofpannen van aardewerk houden vitaminen en smaak in je voedsel dankzij de vrijgekomen stoom. Ook heb je geen toegevoegde vetten en vloeistoffen, zodat de kilo’s er niet aan vliegen.

Koper

Zwaar materiaal, koper. En onderhoud kost flink wat tijd en moeite. De warmte kon echter niet beter verdeeld worden en deze pan gaat een leven lang mee. En het ziet er gewoon weg puik uit!

Heel veel succes met het maken van een keuze!

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waarom kiezen voor elektrische vloerverwarming? 0 17

Waarom kiezen voor elektrische vloerverwarming?

Elektrische vloerverwarming is in veel situaties de beste optie om jouw woning efficiënt te verwarmen. Toch zijn de meningen over de efficiëntie van elektrische vloerverwarming verdeeld. Zo denken veel mensen dat vloerverwarming op elektriciteit veel duurder is dan als deze op de Cv-ketel wordt aangesloten. Waarom zou je hier dan voor kiezen? Dit kan meerdere redenen hebben. In dit artikel leggen we uit waarom de vloerverwarming kosten op elektriciteit in sommige gevallen gunstiger zijn dan als je deze op de Cv-ketel zou aansluiten. Waarom kiezen voor elektrische vloerverwarming? Dat lees je in dit artikel!

Duurdere energiebron

Als we gaan kijken naar de verschillen tussen vloerverwarming op gas en elektriciteit, zien we voornamelijk dat elektriciteit een stuk duurder is. Als je een gehele woning op elektriciteit zal verwarmen, ben je over het algemeen 3 keer zoveel geld kwijt. Elektriciteit is immers een zeer dure energiebron. Geen wonder dus dat veel mensen twijfelen over een elektrische vloerverwarming. Natuurlijk zijn de voordelen van vloerverwarming ongekend, maar daar heb je weinig aan als je 3 keer zoveel moet gaan betalen. Waarom zijn er dan toch nog mensen die voor elektrische vloerverwarming kiezen? Omdat er ook situaties zijn waarin elektrische vloerverwarming wel degelijk de meest voordelige optie is. Dat lichten we hieronder toe.

Geschikt voor kleine ruimtes

Als je in de gehele woning elektrische vloerverwarming wilt leggen, kunnen wij dit alleen maar afraden. In dat geval lopen de kosten zó hoog op, dat de voordelen in het niet vallen. Betreft het echter een relatief klein vloeroppervlak, dan kunnen we gebruik maken van andere maatstaven en is elektrische verwarming in de meeste gevallen wél aantrekkelijk. Dit geldt bijvoorbeeld voor een kleine ruimte zoals de badkamer of de keuken.

Bedenk wel dat je je bij het installeren van een elektrische vloerverwarming moet beseffen dat er waarschijnlijk veel veranderd moet worden aan de stoppenkast. De stoppenkast vervangen is soms zelfs noodzakelijk voor een goede verdeling van de elektriciteit. Elektrische vloerverwarming vraagt immers om veel energie en je wilt dan niet dat om de haverklap de stoppen doorslaan. Vraag daarom om advies aan een elektricien!

stoppenkast

Voordelen elektrische vloerverwarming

Vraag jij jezelf überhaupt af waarom het zo aantrekkelijk is om elektrische vloerverwarming aan te schaffen? Wij zetten de belangrijkste voordelen voor jou op een rijtje:

  • De warmte wordt gelijkmatig over de vloerdelen verspreid. Hierdoor geniet je op ieder plekje van de vloer van een aangename warmte. Dit in tegenstelling tot Centrale Verwarming, waarbij er vaak warmere en koelere ruimtes in huis aanwezig zijn.
  • Je geniet van ruimtebesparing doordat er geen radiatoren meer nodig zijn. Vooral in kleine ruimtes is dit dan ook zeer prettig. Bovendien is het systeem compleet onzichtbaar. Hierdoor is het ook uit esthetisch oogpunt een aanwinst.
  • Mensen met allergieproblemen hebben vaak veel baat bij elektrische vloerverwarming. Zij hebben minder last van allergie gerelateerde problemen, waardoor het woonplezier enorm toeneemt.
  • Bij een aangenaam klimaat is het minder snel nodig om extra te stoken. Daardoor kan je uiteindelijk 10 tot 15% op je energierekening besparen. Elektrische vloerverwarming hoeft dan ook echt niet altijd voor hogere kosten te zorgen. Als deze maar slim gebruikt wordt.

Snel spiermassa opbouwen 0 26

Snel spiermassa opbouwen

Je traint echt aanzienlijk en toch is je spieropbouw niet wat je had gehoopt. Uiteraard kan dit ook liggen aan je bouw en spiersamenstelling. Trainen is oké maar las ook een paar vrije dagen in. Je lichaam zal moeten herstellen. Door herstel zullen je spieren gaan groeien. Spieren gaan eigenlijk altijd een beetje kapot en zullen zich dan de volgende dagen gaan herstellen, plus dat er meer spiermassa bijkomt. Dit gaat echter niet binnen een week.

Bouwstenen

Wat je eigenlijk nodig hebt zijn de juiste bouwstenen. Spierherstel verkrijg je door eiwitten tot je te nemen. Spieren in het menselijk lichaam worden door middel van eiwitten opgebouwd. Echter, niet iedereen heeft dezelfde hoeveelheid eiwit nodig. Mensen die met krachttrainingen bezig zijn hebben meer eiwitten nodig, om spierweefsel te genereren. Zonder eiwit zal dat niet lukken.

Verschillende eiwitten

Het ene eiwit is het andere niet. Belangrijk om te weten, wanneer je spiermassa wilt kweken. Het i makkelijk om te weten welke eiwitten het meest geschikt zijn. Wat kan je zoal uit je voeding halen en is het gebruik van eiwitshakes een aanrader?

De juiste voedingsstoffen

Met flink sporten worden al je spieren belast. Ze vertonen na een stevige training kleine scheurtjes. Om deze weer te herstellen gebruikt je lichaam aminozuren. Aminozuren ontstaan, doordat eiwitten die in het spijsverteringskanaal terechtkomen, worden opgesplitst in verschillende bouwstenen, waaronder aminozuren. Simpel gezegd zijn eiwitten het voorstadium van aminozuren. Aminozuren komen via de bloedbaan in je spieren en zullen voor herstel zorgen.

Dierlijk of plantaardige eiwitten?

Welke eiwitten kun je nu beter tot je nemen voor het juiste herstel en groei van je spiermassa?
Eiwitten van dieren zijn altijd beter dan de plantaardige variant. Dierlijk eiwit heeft een completer aminozuur profiel. Scheurtjes in spieren zullen beter worden aangevuld. De omvang van een spier groeit, door het eten van vlees, bepaalde vissoorten (witvis zoals kabeljauw) en eieren. Kleine hoeveelheden eiwitten, komen ook voor in plantaardige voeding. Rijst, aardappels, noten en soja. Bedenk wel dat rijst en aardappelen ook veel koolhydraten in zich hebben. Wil je het eiwitgehalte in je lijf omhoogbrengen met rijst of aardappelen, besef dan dat je hier grote hoeveelheden van moet eten. De koolhydraten die je dan binnen krijgt zorgen niet voor groei van je spiermassa maar van je vetgehalte. Dierlijk eiwit is dus altijd beter.

Spiermassa opbouwen met behulp van eiwitshakes

Essentiële aminozuren kan ons lichaam niet zelf maken en moeten we dus uit ons eten halen. Ben je een krachtsporter of loop je marathons? Dan kun je wel wat extra eiwitten gebruiken. Het is bijna ondoenlijk om de eiwitten aan te vullen met je dagelijkse portie eten. Eiwitshakes zijn proteïnepoeders die je kunt oplossen in vruchtensap, melk of gewoon water. Deze eiwitten worden gewonnen uit zuivel, dit is de whey-eiwit. Eiwitshakes zijn er ook op basis van soja. Deze substanties bestaan geheel uit eiwitten en bevatten niet of nauwelijks vetten en koolhydraten. De eiwitten die je uit shakes haalt worden vrijwel direct door het lichaam opgenomen. Beiden eiwitshakes zijn goed. De zuivel zowel als de sojavariant.

Snel spiermassa

Hoeveel gram eiwit heb je nodig

De recreatieve sporter heeft aan de maaltijden die ze gebruiken genoeg, om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Melk, kaas, kip en gehakt bevatten genoeg eiwitten om aan de behoefte van de gemiddelde man/vrouw te voldoen. Mannen tot 30 jaar eten gemiddeld zo’n 95 gram per dag en vrouwen 68 gram. Doe je echter aan krachtsport en wil je dus sneller spiermassa opbouw, dan is 110 tot 160 gram per dag nodig voor iemand die 80 kilo weegt.

Puur natuur is altijd beter!

Om voldoende eiwitten binnen te krijgen, is voor iemand die gewoon recreatief sport, een extra eitje of een cracker met kipfilet voldoende. Moet je echter veel voedsel eten om te voldoen aan de hoeveelheid eiwit, dan kun je als extra eiwitbron een eiwitshake overwegen. Vooral direct na een zware training of wedstrijd is een eiwitshake een goede keus!

Meest populaire onderwerpen

Editor Picks