Een sixpack wordt in de keuken gemaakt 0 1196

Een sixpack wordt in de keuken gemaakt

Veel mannen proberen te voldoen aan het schoonheidsideaal van een sixpack. Trouw doen zij dagelijks hun buikspieroefeningen. Naast de buikspieroefening is er nog een erg belangrijk element in het verkrijgen van een sixpack: de voeding.

Waarom is voeding zo belangrijk?

Een sixpack zijn de buikspieren die zichtbaar zijn. Om de buikspieren zichtbaar te krijgen is het niet voldoende om deze alleen maar te trainen. Indien je vetpercentage te hoog is dan zullen de buikspieren verscholen blijven liggen onder een laagje lichaamsvet. Om die buikspieren zichtbaar te maken is het van belang dat het vetpercentage 12% of lager wordt. Pas dan zal je de contouren van de buikspieren kunnen zien.

Realiseer je hierbij dan 12% vetpercentage laag is, de meeste jonge mannen hebben namelijk een vetpercentage die tussen de 20% en 25% ligt.

Het is daarom belangrijk om het vetpercentage omlaag te brengen. Dit kan je alleen maar bereiken door je voeding aan te passen. In dit artikel zullen we je vertellen welke aanpassingen je in je dieet moet maken om dat sixpack zichtbaar te maken.

Hoe moet je eten voor een sixpack?

Om te beginnen te het belangrijk dat je dieet vol zit met voedingsstoffen zodat je lichaam ook echt gevoed wordt door te eten. Je eet hiervoor het beste onbewerkt voedsel zoals groenten, fruit, volkoren granen, hoogwaardige eiwitten en gezonde vetzuren.

Door je lichaam te voeden en te voorzien van de nodige vitamines, mineralen, vetzuren en aminozuren zal het minder gaan vragen om eten en zal je minder snel naar (ongezonde) tussendoortjes gaan grijpen.

Onbewerkte voedingsmiddelen geven je lichaam voedingsvezels, gezonde vetzuren, hoogwaardige eiwitten die allemaal een centrale rol spelen in het verkrijgen van een goede lichaamshouding.

Het is niet mogelijk om je te richten op het verbranden van vet in de buikstreek. Je zult je moeten richten op het verlagen van je gehele lichaamsvetpercentage. Het is daarom zo belangrijk dat je goed op je voeding let. Beweging helpt natuurlijk ook bij het omlaag brengen van je vetpercentage. Zo kan je gaan hardlopen, fitnessen, fietsen of zwemmen om je vetpercentage omlaag te brengen (en daarmee je sixpack zichtbaar te krijgen).

hardlopen

De beste voedingsmiddelen voor een sixpack

Wat de beste voedingsmiddelen zijn zullen we verdelen in een aantal groepen: groenten en fruit, volkoren granen, noten en zaden, vette vis en peulvruchten.

Groenten en fruit

Groenten en fruit zijn zeer geconcentreerde voedingsmiddelen; ze bevatten relatief weinig calorieën terwijl ze wel boordevol vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels zitten.

Bepaalde fruitsoorten bevatten tevens antioxidanten die helpen om vet te kunnen verbranden.

Sommige mensen zijn bang om fruit te eten vanwege de fruitsuikers. Deze angst is niet terecht. Door de aanwezigheid van vezels worden de suikers langzaam aan het bloed afgegeven en veroorzaken zo geen nadelige piek in de bloedglucose. Een piek in de bloedglucose zorgt voor een verhoogde insulineaanmaak wat weer zorgt voor de opslag van vet.

Het drinken van vruchtensap is echter wel nadelig. Door vruchtensap te drinken krijg je wel de vruchtsuikers binnen maar zonder de vezels. En bij vruchtensap drink je veel meer fruit dan je zou eten. Als je een glas sinaasappelsap drinkt dan krijg je in 1x wel 4 sinaasappels binnen terwijl je na het eten van 1 of 2 sinaasappels wel genoeg zou hebben.

Groenten en fruit

Volkoren granen

Volkoren granen zoals havermout, boekweit, zilvervliesrijst en quinoa zijn een goede aanvulling op je dieet als je een sixpack wilt.

Volkoren granen zijn een goede bron van langzame koolhydraten, vezels, vitamines en mineralen. Dankzij de vezels zorgen ze voor een afname van het hongergevoel waardoor je minder eet. Bij een onderzoek verruilde mensen hun witte brood in voor volkoren brood en na 3 maanden was een significante afname van buikvet te zien.

Volkoren granen

Noten en zaden

Noten en zaden bevatten eiwitten, gezonde vetzuren en vezels en dat ook nog eens in een perfecte verhouding. Ze zorgen voor een goede verzadiging en voorkomen dat je andere dingen gaat lopen snacken of snoepen.

Zaden die je kunt eten zijn chiazaad, lijnzaad, pompoenpitten en hennepzaad.

Noten die het meest gezond zijn, zijn walnoten, amandelen en pecannoten.

Noten en zaden

Vette vissoorten

Vette vissoorten zijn zalm, tonijn, haring, sardientjes en makreel. Wat ze zo bijzonder maakt is het hoge gehalte aan omega 3 vetzuren. Deze vetzuren zijn belangrijk voor de vetstofwisseling en maken het makkelijker om vet te kunnen verbranden.

Behalve bij de vetverbranding helpen omega 3 vetzuren je ook aan een betere gezondheid. Ze verlagen het risico op hart- en vaatziekten en zijn goed voor de hersenen.

Een bijkomend voordeel van vette vissoorten is dat ze rijk zijn aan hoogwaardige eiwitten. Dit zijn eiwitten die essentiële aminozuren bevatten en makkelijk door het lichaam opgenomen kunnen worden. Dit is belangrijk om te kunnen herstellen van de buikspieroefeningen en om de buikspieren te laten groeien. Eieren zijn hier overigens ook voor geschikt.

tonijn

Peulvruchten

Peulvruchten zijn bonen, erwten, linzen en pinda’s. Ze zijn erg rijk aan B vitamines die weer belangrijk zijn voor de vetstofwisseling. Ze zijn tevens een goede bron van eiwitten die weer belangrijk zijn om die buikspieren sterker te maken en te laten groeien.

Peulvruchten

Eten wat je moet vermijden

Er is ook eten wat je beter maar kunt vermijden als je een sixpack wilt. En eigenlijk weten we wel wat niet goed voor ons is. Samengevat zijn dit toegevoegde suikers, geraffineerde koolhydraten en gefrituurd voedsel.

In de praktijk komt dit neer op voedingsmiddelen zoals:

  • Frisdranken
  • Gezoete melkdrankjes
  • Gezoete toetsjes
  • Snoepgoed
  • Koek
  • Gebak, cake, taart
  • Patat
  • Gefrituurde snacks
  • Wit brood
  • Witte rijst
  • Pasta
  • Pizza of andere voedingsmiddelen waarin bloem wordt gebruikt
Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reizen: Verschil tussen mannen en vrouwen op reis 0 21

Reizen Verschil tussen mannen en vrouwen op reis

We weten allemaal al lang dat er duidelijk verschil is tussen mannen en vrouwen. Soms begrijpen we elkaar dan ook echt niet. Hetzelfde geldt wanneer we op vakantie gaan. Dan wordt alweer snel duidelijk dat we af en toe van verschillende planeten afkomstig lijken te zijn.

De voorbereiding

De voorbereiding begint al ver voordat de reis er is, tenminste voor vrouwen geldt dat vaak. De tickets zijn geboekt en alle overnachtingslocaties goed uitgezocht en gepland. Ook weten ze precies welke bezienswaardigheden ze willen zien tijdens hun verblijf. De reiskoffer staat ook al dagenlang klaar voor vertrek. Vlak voor het vertrek zijn vrouwen vaak nog bezig met het goed verzorgen en achterlaten van de planten en de rest van het huis.

Mannen vinden het wel prima als de vrouw alles uitzoekt. Moeten ze het zelf doen, dan worden de vliegtickets wel geboekt en het eerste hotel, maar daarna is het ook prima om gewoon te gaan kijken wat ze tegenkomen. Dat is in ieder geval zo voor alle bezienswaardigheden in de buurt. De koffer die wordt de avond voor vertrek ingepakt en sommige doen het zelfs diezelfde ochtend pas of ze laten het door de vrouw doen. Voor vertrek is het voor mannen vooral belangrijk dat het huis veilig wordt achtergelaten.

Gadgets en kleding

Bij het inpakken van de tas gebeurt het al snel dat mannen nog ruimte over hebben in hun koffer en vrouwen hun koffer met de grootste moeite dicht kunnen krijgen. Een deel hiervan komt door het aantal setjes kleding die beiden meenemen. Voor een reis van vier weken neemt 47% van de vrouwen tot 7 setjes kleding mee. Voor 28% van de mannen is het 5 setjes. Hoewel mannen vaak gekker zijn om technologie zijn het toch vaak de vrouwen die ze het meeste meenemen op reis. Ze zullen dan ook eerder een kijkje op Contentgirls.nl nemen om te weten te komen welke handige gadgets handig zijn om op reis mee te nemen.

Social media bijhouden

Waar mannen social media helemaal links laten liggen of af en toe een foto zullen posten van een biertje op het strand dat ze drinken is het bij vrouwen wel anders. Vrouwen doen hun best om het perfecte kiekje voor op instagram te verkrijgen, zodat ze een soort van tweede juultje tielemans proberen te worden. Ze willen die perfecte foto waar iedereen jaloers van wordt. Maar de rest van de online wereld zullen ze wel sneller achter zich laten liggen tijdens het reizen.

Thuiskomen

Bij het thuiskomen begint de post-vakantie depressie als snel bij mannen. De koffers blijven dagenlang en misschien wel wekenlang onuitgepakt liggen. Ze kunnen de vakantie niet loslaten en hopen dat de koffer zichzelf uitpakt. Vrouwen kunnen daarentegen de dagelijkse routine wat makkelijker weer oppakken. Ze vinden het zelfs wel leuk om weer terug te zijn en zullen ook alle nieuw gekochte spulletjes en de gemaakte foto’s uitbundig aan de omgeving laten zien.

Mondkapje dragen, hier moet je op letten 0 44

Mondkapje dragen, hier moet je op letten

In de Westerse wereld was het eigenlijk heel lang ongewoon om mondkapjes te dragen. Dit terwijl het in Aziatische landen bij het dagelijks leven hoort. Sinds de uitbraak van het coronavirus is de wereld echter in één klap veranderd. Zelfs de nuchtere Hollanders zijn inmiddels massaal op een mondkapje overgestapt. Sterker nog: sinds 1 juni j.l. geldt zelfs een mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. Het kabinet beschouwd dit als de beste oplossing wanneer de 1,5 meter regel niet altijd kan worden nageleefd.

De mondkapjesplicht roept echter veel vragen op. Veel van ons zijn het niet gewend om mondkapjes te dragen. Ook het kopen van een niet-medisch mondkapje is soms lastig. Hoewel het aantal verkooppunten tegenwoordig met de dag lijkt te groeien zijn er veel vragen over het aanbod. Kies je een hip model van een particuliere aanbieder? Of kies je voor mondkapjes kopen via groothandel? En hoe doe je deze vervolgens op de juiste manier om en af? Kortom, waar moet ik op letten bij het kopen en dragen van mondkapjes? Wij gingen op onderzoek uit!

Waar koop ik mondkapjes?

We hoeven jou waarschijnlijk niet meer uit te leggen waar je mondkapjes kunt kopen. Vandaag de dag zie je ze vrijwel in iedere winkel bij de toonbank liggen. Van drogisterijen tot apotheken en supermarkten tot zelfs automaten op de stations. Kortom, aanbod genoeg.

Ook wanneer je de deur er niet voor uit wilt kan je eenvoudig aan een goed mondkapje komen. Er zijn verschillende groothandels die deze online aanbieden. Let er wel goed op dat een mondkapje voor medisch gebruik, de zogenoemde ‘chirurgische maskers, type IIR’ verboden zijn in het openbaar vervoer. Een niet-medisch mondmasker kopen via Nobraa.com is ruimschoots voldoende.

Waar koop ik mondkapjes?

Waar let ik op bij het opzetten van een mondmasker?

Het dragen van een mondkapje is verplicht, maar de kabinet kan niet zien of je het mondmasker ook op de juiste manier gebruikt. Die verantwoordelijkheid ligt bij jou. Wanneer je dit echter niet op de juiste manier aanpakt, zal het mondmasker weinig betekenen bij het voorkomen van een verspreiding van het virus.

Een mondkapje zet je als volgt op:

  1. Begin altijd met het wassen van je handen. Maak hierbij gebruik van desinfecteergel of gebruik kwalitatieve zeep. Raak nooit het masker aan voordat je handen schoon zijn.
  2. Let goed op wat de boven- en onderkant van het mondkapje is. Soms is de bovenkant te herkennen aan een stipje of uitstulping van de neus. Andere keren wordt dit simpelweg aangegeven met een kleine letter.
  3. Druk de bovenkant van het mondkapje goed over de neus, zodat deze helemaal strak zit.
  4. Trek de onderkant van het mondmasker nu aan zodat deze de mond volledig bedekt.
  5. Raak na het opzetten van het mondkapje deze zo min mogelijk aan. Buiten zullen je handen namelijk weer in aanraking komen met bacteriën en die wil je niet terugzien op je mondkapje.

En dan nog een extra tip voor mannen met baardgroei. Voor een optimale werking van het mondkapje is het verstandig om de baard zo kort mogelijk te houden. Een lange baard kan ervoor zorgen dat het mondkapje minder goed aansluit.

Mondkapje afdoen

Er zijn heel veel verschillende soorten niet-medische mondkapjes verkrijgbaar. Er zijn mondkapjes die je langer kunt gebruiken, maar ook soorten die maar voor eenmalig gebruik zijn. Van welk type mondkapje jij ook gebruik maakt, de regels met betrekking tot het afdoen van het mondmasker blijven gelijk.

Voordat je het mondmasker verwijderd is het eerst belangrijk om je handen (opnieuw) te desinfecteren. Je bent langere tijd in een drukke omgeving aanwezig geweest, waardoor de kans dat er bacteriën en vuil op je handen zitten enorm groot is. Zodra je handen schoon zijn pak je de elastiekjes vast en het trek je het masker van je gezicht. Het is belangrijk dat het gezicht niet door de buitenkant van het kapje aangeraakt wordt tijdens deze handeling. Een mondkapje voor eenmalig gebruik kun je vervolgens weggooien.

Geschreven door GMU | Google AdWords campagne

Meest populaire onderwerpen

Editor Picks