Een sixpack wordt in de keuken gemaakt 0 108

Een sixpack wordt in de keuken gemaakt

Veel mannen proberen te voldoen aan het schoonheidsideaal van een sixpack. Trouw doen zij dagelijks hun buikspieroefeningen. Naast de buikspieroefening is er nog een erg belangrijk element in het verkrijgen van een sixpack: de voeding.

Waarom is voeding zo belangrijk?

Een sixpack zijn de buikspieren die zichtbaar zijn. Om de buikspieren zichtbaar te krijgen is het niet voldoende om deze alleen maar te trainen. Indien je vetpercentage te hoog is dan zullen de buikspieren verscholen blijven liggen onder een laagje lichaamsvet. Om die buikspieren zichtbaar te maken is het van belang dat het vetpercentage 12% of lager wordt. Pas dan zal je de contouren van de buikspieren kunnen zien.

Realiseer je hierbij dan 12% vetpercentage laag is, de meeste jonge mannen hebben namelijk een vetpercentage die tussen de 20% en 25% ligt.

Het is daarom belangrijk om het vetpercentage omlaag te brengen. Dit kan je alleen maar bereiken door je voeding aan te passen. In dit artikel zullen we je vertellen welke aanpassingen je in je dieet moet maken om dat sixpack zichtbaar te maken.

Hoe moet je eten voor een sixpack?

Om te beginnen te het belangrijk dat je dieet vol zit met voedingsstoffen zodat je lichaam ook echt gevoed wordt door te eten. Je eet hiervoor het beste onbewerkt voedsel zoals groenten, fruit, volkoren granen, hoogwaardige eiwitten en gezonde vetzuren.

Door je lichaam te voeden en te voorzien van de nodige vitamines, mineralen, vetzuren en aminozuren zal het minder gaan vragen om eten en zal je minder snel naar (ongezonde) tussendoortjes gaan grijpen.

Onbewerkte voedingsmiddelen geven je lichaam voedingsvezels, gezonde vetzuren, hoogwaardige eiwitten die allemaal een centrale rol spelen in het verkrijgen van een goede lichaamshouding.

Het is niet mogelijk om je te richten op het verbranden van vet in de buikstreek. Je zult je moeten richten op het verlagen van je gehele lichaamsvetpercentage. Het is daarom zo belangrijk dat je goed op je voeding let. Beweging helpt natuurlijk ook bij het omlaag brengen van je vetpercentage. Zo kan je gaan hardlopen, fitnessen, fietsen of zwemmen om je vetpercentage omlaag te brengen (en daarmee je sixpack zichtbaar te krijgen).

hardlopen

De beste voedingsmiddelen voor een sixpack

Wat de beste voedingsmiddelen zijn zullen we verdelen in een aantal groepen: groenten en fruit, volkoren granen, noten en zaden, vette vis en peulvruchten.

Groenten en fruit

Groenten en fruit zijn zeer geconcentreerde voedingsmiddelen; ze bevatten relatief weinig calorieën terwijl ze wel boordevol vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels zitten.

Bepaalde fruitsoorten bevatten tevens antioxidanten die helpen om vet te kunnen verbranden.

Sommige mensen zijn bang om fruit te eten vanwege de fruitsuikers. Deze angst is niet terecht. Door de aanwezigheid van vezels worden de suikers langzaam aan het bloed afgegeven en veroorzaken zo geen nadelige piek in de bloedglucose. Een piek in de bloedglucose zorgt voor een verhoogde insulineaanmaak wat weer zorgt voor de opslag van vet.

Het drinken van vruchtensap is echter wel nadelig. Door vruchtensap te drinken krijg je wel de vruchtsuikers binnen maar zonder de vezels. En bij vruchtensap drink je veel meer fruit dan je zou eten. Als je een glas sinaasappelsap drinkt dan krijg je in 1x wel 4 sinaasappels binnen terwijl je na het eten van 1 of 2 sinaasappels wel genoeg zou hebben.

Groenten en fruit

Volkoren granen

Volkoren granen zoals havermout, boekweit, zilvervliesrijst en quinoa zijn een goede aanvulling op je dieet als je een sixpack wilt.

Volkoren granen zijn een goede bron van langzame koolhydraten, vezels, vitamines en mineralen. Dankzij de vezels zorgen ze voor een afname van het hongergevoel waardoor je minder eet. Bij een onderzoek verruilde mensen hun witte brood in voor volkoren brood en na 3 maanden was een significante afname van buikvet te zien.

Volkoren granen

Noten en zaden

Noten en zaden bevatten eiwitten, gezonde vetzuren en vezels en dat ook nog eens in een perfecte verhouding. Ze zorgen voor een goede verzadiging en voorkomen dat je andere dingen gaat lopen snacken of snoepen.

Zaden die je kunt eten zijn chiazaad, lijnzaad, pompoenpitten en hennepzaad.

Noten die het meest gezond zijn, zijn walnoten, amandelen en pecannoten.

Noten en zaden

Vette vissoorten

Vette vissoorten zijn zalm, tonijn, haring, sardientjes en makreel. Wat ze zo bijzonder maakt is het hoge gehalte aan omega 3 vetzuren. Deze vetzuren zijn belangrijk voor de vetstofwisseling en maken het makkelijker om vet te kunnen verbranden.

Behalve bij de vetverbranding helpen omega 3 vetzuren je ook aan een betere gezondheid. Ze verlagen het risico op hart- en vaatziekten en zijn goed voor de hersenen.

Een bijkomend voordeel van vette vissoorten is dat ze rijk zijn aan hoogwaardige eiwitten. Dit zijn eiwitten die essentiële aminozuren bevatten en makkelijk door het lichaam opgenomen kunnen worden. Dit is belangrijk om te kunnen herstellen van de buikspieroefeningen en om de buikspieren te laten groeien. Eieren zijn hier overigens ook voor geschikt.

tonijn

Peulvruchten

Peulvruchten zijn bonen, erwten, linzen en pinda’s. Ze zijn erg rijk aan B vitamines die weer belangrijk zijn voor de vetstofwisseling. Ze zijn tevens een goede bron van eiwitten die weer belangrijk zijn om die buikspieren sterker te maken en te laten groeien.

Peulvruchten

Eten wat je moet vermijden

Er is ook eten wat je beter maar kunt vermijden als je een sixpack wilt. En eigenlijk weten we wel wat niet goed voor ons is. Samengevat zijn dit toegevoegde suikers, geraffineerde koolhydraten en gefrituurd voedsel.

In de praktijk komt dit neer op voedingsmiddelen zoals:

  • Frisdranken
  • Gezoete melkdrankjes
  • Gezoete toetsjes
  • Snoepgoed
  • Koek
  • Gebak, cake, taart
  • Patat
  • Gefrituurde snacks
  • Wit brood
  • Witte rijst
  • Pasta
  • Pizza of andere voedingsmiddelen waarin bloem wordt gebruikt
Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 leuke dingen om te doen in de vakantie 0 14

3 leuke dingen om te doen in de vakantie

Alhoewel half Nederland alweer de koffers op zolder hebben gezet en met frisse tegenzin aan het werk zijn gegaan, zijn er ook nog enkele mazzelaars die nu nog reikhalzend uitkijken naar hun vakantie. Buiten het hoogseizoen op vakantie gaan kent veel voordelen. Allereerst bespaar je zo natuurlijk een heleboel geld. Het scheelt al gauw honderden euro’s als je buiten het seizoen op vakantie gaat. Daarnaast is het ook nog eens veel minder druk op vakantiebestemmingen, waardoor je niet letterlijk ‘over de koppen’ hoeft te lopen.

Maar wat als je nog helemaal geen plannen hebt gemaakt? Als de vakantieperiode op je werk al wel is vastgelegd, maar je inmiddels nog steeds geen idee hebt hoe je deze gaat indelen? Dan maak je natuurlijk gebruik van dit artikel! Hierin zetten wij 3 leuke dingen op een rijtje om te doen in jouw vakantie.

1.         Boek een last minute

Nog steeds geen vakantie geboekt? Maar ben je binnenkort wel enkele weken vrij? Waarom dan thuis zitten als je ook nog een last minute kunt boeken? Breng bijvoorbeeld een bezoekje aan de dublin library, ontdek Londen of zoek gewoon nog even lekker de zon op om aan jouw najaarstint te werken.

Door last minute te boeken kun je jezelf niet alleen verrassen met een flitsvakantie, maar is het ook nog eens mogelijk om veel geld te besparen. Zeker wanneer je alleen of slechts met twee personen reist, zijn er genoeg last minutes te vinden. Hierbij gaat het vaak om zitplaatsen in het vliegtuig die anders leeg blijven of hotelkamers die ze met man en macht proberen vol te maken om het najaar door te komen. Hierdoor profiteer je van fijne kortingen en scherpe prijzen. Dat is nog eens leuk op vakantie gaan!

2.         Opgeruimd huis en een opgeruimd hoofd

Natuurlijk kun je die extra vrije tijd ook productief inzetten. Kijk daarom eens rond in huis en bedenk wat er allemaal gedaan moet worden om deze een beetje ‘leefbaar’ te maken. Ze zeggen niet voor niets: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Doe daarom klusjes die lang blijven liggen of ga gewoon aan de schoonmaak. Je partner zal je niet alleen heel erg dankbaar zijn, maar je zal ook nog eens merken dat het enorm veel rust geeft.

Wees niet bang: dit betekent natuurlijk niet dat je de gehele vakantie alleen maar met een poetsdoek in je hand staat. Natuurlijk mag je ook gewoon genieten van je vrije tijd, maar het zal je zeker helpen om je hoofd leeg te maken zodat je met een fris gevoel het nieuwe werkjaar kunt beginnen.

3.         Ontdek Nederland

Waarom denken Nederlanders toch altijd dat ze alles al hebben gezien? We beschikken vaak over enige vorm van arrogantie, waardoor we denken dat er niets meer te ontdekken valt in ons kikkerlandje. Niets is echter minder waar. Ook in eigen land kun je enorm veel nieuwe plekjes en bezienswaardigheden bezoeken. Doe maar een search online of trommel je vrienden op om er gewoon eens lekker op uit te trekken. Een bierbrouwerij bezoeken en jouw vakantie kan al niet meer stuk. Ontdek en geniet!

Eetkamerstoelen uitzoeken: waar let je op? Tips! 0 14

Zoals we allemaal weten hebben wij natuurlijk een goede stoel nodig om op deze manier onze rug gezond kunnen houden en wij niet later complicaties oplopen door op de verkeerde manier gezeten te hebben. Er zijn vele mogelijkheden qua soorten stoelen.

Verschillende soorten eetkamerstoelen: van goedkoop tot luxe

Er zijn heel veel verschillende soorten stoelen en prijsklassen. De prijs kan verschillen van €30,31 tot €400,- per stoel. Het comfort verschilt heel erg per stoel. De ene persoon vindt de ene stoel fijn om in te zitten, terwijl een hele andere smaak heeft qua comfort van de stoel. Neem bijvoorbeeld de Vaile eetkamerstoel Liv. Deze stoel is gemaakt van hout. Houten eetkamerstoelen hebben over het algemeen een hardere zitting dan stoelen gemaakt van stof. Een voorbeeld van een stoel met een zitting van stof is de Dost eetkamerstoel Puik. Deze stoel is van stof gemaakt, dus heeft deze stoel een veel zachtere zitting dan die van hout. Tussen deze twee comfortklassen zit ook nog leer. Een voorbeeld van zo’n stoel is de Rivièra Maison Eetkamerstoel ‘George’ Pellini. Deze stoel heeft een zitting van leer en zit dus qua comfort tussen de houten en de stoffen stoel in.

Houten eetkamerstoelen

Interieur: welke stijl past in jouw interieur?

Het design en de kleur van een stoel is heel belangrijk als het gaat om het interieur van je huis. Qua interieur zijn er heel veel verschillen in smaak. De ene houdt meer van het standaard zwart of wit met een standaard design qua stoel en een ander houdt weer meer van een stoel met een apart design of een aparte kleur en nog een ander houdt van een mix tussen standaard en apart. Met deze velvet eetkamerstoelen is dit allemaal mogelijk. Er zijn heel veel verschillende soorten designs en kleuren verkrijgbaar.

Afmetingen: zorg dat de stoelen bij je eettafel passen

Voordat je een stoel koop zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Houd rekening met de ruimte, de armleuningen en de tafelregels. Het is handig om eerst rekening te houden met de tafel. Aan een tafel met poten aan de hoeken passen minder stoelen dan aan een tafel met een kruispoot. Stel je hebt een tafel van 250 cm met grote poten, die tafel biedt dan niet de volle 250 cm voor de stoelen. De ruimte tussen de tafelpoten bepaald hoeveel ruimte je hebt voor de stoelen. Bij sommige tafels is het het geval dat de poten naar binnen staan. Dit maakt dat je nog minder ruimte hebt voor de stoelen.

Als je een eetkamerstoel wilt met een armleuning, moet je rekening houden met de hoogte van het tafelblad. De stoel moet namelijk onder het tafelblad passen met het liefst 2 cm tussen het tafelblad en de armleuning. Het is fijn als er een hand tussen de stoel en de tafel past, omdat je dan de stoel makkelijk aan en af van de tafel kan schuiven. Als je een tafel hebt met een grote tafelregel, dan is het handig om een lage stoel te nemen. Het is namelijk prettig om nog ruimte te hebben tussen je benen en de tafelregel, zodat je je af kan zetten zonder ongemakken.

Meest populaire onderwerpen

Editor Picks