Een sixpack wordt in de keuken gemaakt 0 171

Een sixpack wordt in de keuken gemaakt

Veel mannen proberen te voldoen aan het schoonheidsideaal van een sixpack. Trouw doen zij dagelijks hun buikspieroefeningen. Naast de buikspieroefening is er nog een erg belangrijk element in het verkrijgen van een sixpack: de voeding.

Waarom is voeding zo belangrijk?

Een sixpack zijn de buikspieren die zichtbaar zijn. Om de buikspieren zichtbaar te krijgen is het niet voldoende om deze alleen maar te trainen. Indien je vetpercentage te hoog is dan zullen de buikspieren verscholen blijven liggen onder een laagje lichaamsvet. Om die buikspieren zichtbaar te maken is het van belang dat het vetpercentage 12% of lager wordt. Pas dan zal je de contouren van de buikspieren kunnen zien.

Realiseer je hierbij dan 12% vetpercentage laag is, de meeste jonge mannen hebben namelijk een vetpercentage die tussen de 20% en 25% ligt.

Het is daarom belangrijk om het vetpercentage omlaag te brengen. Dit kan je alleen maar bereiken door je voeding aan te passen. In dit artikel zullen we je vertellen welke aanpassingen je in je dieet moet maken om dat sixpack zichtbaar te maken.

Hoe moet je eten voor een sixpack?

Om te beginnen te het belangrijk dat je dieet vol zit met voedingsstoffen zodat je lichaam ook echt gevoed wordt door te eten. Je eet hiervoor het beste onbewerkt voedsel zoals groenten, fruit, volkoren granen, hoogwaardige eiwitten en gezonde vetzuren.

Door je lichaam te voeden en te voorzien van de nodige vitamines, mineralen, vetzuren en aminozuren zal het minder gaan vragen om eten en zal je minder snel naar (ongezonde) tussendoortjes gaan grijpen.

Onbewerkte voedingsmiddelen geven je lichaam voedingsvezels, gezonde vetzuren, hoogwaardige eiwitten die allemaal een centrale rol spelen in het verkrijgen van een goede lichaamshouding.

Het is niet mogelijk om je te richten op het verbranden van vet in de buikstreek. Je zult je moeten richten op het verlagen van je gehele lichaamsvetpercentage. Het is daarom zo belangrijk dat je goed op je voeding let. Beweging helpt natuurlijk ook bij het omlaag brengen van je vetpercentage. Zo kan je gaan hardlopen, fitnessen, fietsen of zwemmen om je vetpercentage omlaag te brengen (en daarmee je sixpack zichtbaar te krijgen).

hardlopen

De beste voedingsmiddelen voor een sixpack

Wat de beste voedingsmiddelen zijn zullen we verdelen in een aantal groepen: groenten en fruit, volkoren granen, noten en zaden, vette vis en peulvruchten.

Groenten en fruit

Groenten en fruit zijn zeer geconcentreerde voedingsmiddelen; ze bevatten relatief weinig calorieën terwijl ze wel boordevol vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels zitten.

Bepaalde fruitsoorten bevatten tevens antioxidanten die helpen om vet te kunnen verbranden.

Sommige mensen zijn bang om fruit te eten vanwege de fruitsuikers. Deze angst is niet terecht. Door de aanwezigheid van vezels worden de suikers langzaam aan het bloed afgegeven en veroorzaken zo geen nadelige piek in de bloedglucose. Een piek in de bloedglucose zorgt voor een verhoogde insulineaanmaak wat weer zorgt voor de opslag van vet.

Het drinken van vruchtensap is echter wel nadelig. Door vruchtensap te drinken krijg je wel de vruchtsuikers binnen maar zonder de vezels. En bij vruchtensap drink je veel meer fruit dan je zou eten. Als je een glas sinaasappelsap drinkt dan krijg je in 1x wel 4 sinaasappels binnen terwijl je na het eten van 1 of 2 sinaasappels wel genoeg zou hebben.

Groenten en fruit

Volkoren granen

Volkoren granen zoals havermout, boekweit, zilvervliesrijst en quinoa zijn een goede aanvulling op je dieet als je een sixpack wilt.

Volkoren granen zijn een goede bron van langzame koolhydraten, vezels, vitamines en mineralen. Dankzij de vezels zorgen ze voor een afname van het hongergevoel waardoor je minder eet. Bij een onderzoek verruilde mensen hun witte brood in voor volkoren brood en na 3 maanden was een significante afname van buikvet te zien.

Volkoren granen

Noten en zaden

Noten en zaden bevatten eiwitten, gezonde vetzuren en vezels en dat ook nog eens in een perfecte verhouding. Ze zorgen voor een goede verzadiging en voorkomen dat je andere dingen gaat lopen snacken of snoepen.

Zaden die je kunt eten zijn chiazaad, lijnzaad, pompoenpitten en hennepzaad.

Noten die het meest gezond zijn, zijn walnoten, amandelen en pecannoten.

Noten en zaden

Vette vissoorten

Vette vissoorten zijn zalm, tonijn, haring, sardientjes en makreel. Wat ze zo bijzonder maakt is het hoge gehalte aan omega 3 vetzuren. Deze vetzuren zijn belangrijk voor de vetstofwisseling en maken het makkelijker om vet te kunnen verbranden.

Behalve bij de vetverbranding helpen omega 3 vetzuren je ook aan een betere gezondheid. Ze verlagen het risico op hart- en vaatziekten en zijn goed voor de hersenen.

Een bijkomend voordeel van vette vissoorten is dat ze rijk zijn aan hoogwaardige eiwitten. Dit zijn eiwitten die essentiële aminozuren bevatten en makkelijk door het lichaam opgenomen kunnen worden. Dit is belangrijk om te kunnen herstellen van de buikspieroefeningen en om de buikspieren te laten groeien. Eieren zijn hier overigens ook voor geschikt.

tonijn

Peulvruchten

Peulvruchten zijn bonen, erwten, linzen en pinda’s. Ze zijn erg rijk aan B vitamines die weer belangrijk zijn voor de vetstofwisseling. Ze zijn tevens een goede bron van eiwitten die weer belangrijk zijn om die buikspieren sterker te maken en te laten groeien.

Peulvruchten

Eten wat je moet vermijden

Er is ook eten wat je beter maar kunt vermijden als je een sixpack wilt. En eigenlijk weten we wel wat niet goed voor ons is. Samengevat zijn dit toegevoegde suikers, geraffineerde koolhydraten en gefrituurd voedsel.

In de praktijk komt dit neer op voedingsmiddelen zoals:

  • Frisdranken
  • Gezoete melkdrankjes
  • Gezoete toetsjes
  • Snoepgoed
  • Koek
  • Gebak, cake, taart
  • Patat
  • Gefrituurde snacks
  • Wit brood
  • Witte rijst
  • Pasta
  • Pizza of andere voedingsmiddelen waarin bloem wordt gebruikt
Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voor- en nadelen van een sedumdak 0 46

Voor- en nadelen van een sedumdak

Duurzaamheid is tegenwoordig een veelbesproken thema, en door te kiezen voor een sedumdak kun je zelf ook bijdragen aan een beter milieu. In dit artikel bespreken we wat een sedumdak nu eigenlijk precies is en wat de voor- en nadelen zijn.

Wat is een sedumdak?

Een sedumdak is een groen dak waar voor de beplanting gebruik gemaakt wordt van sedum, wat vetplantjes zijn die het onder eigenlijk alle omstandigheden prima doen en daarom dus een goede keuze zijn als dakbegroeiing. Sedum planten zijn bodembedekkers en er bestaan honderden soorten die in allerlei verschillende kleuren bloeien.

sedumdak kunt aanleggen, van woning of schuur tot tuinhuisje en fietsenstalling.

Voordelen

Het grootste voordeel van een sedumdak is dat het zorgt voor extra isolatie. In de zomer zorgt een sedumdak voor extra verkoeling, terwijl in de winter juist de warmte wordt vastgehouden. Hierdoor zul je dus flink op uw energieverbruik kunnen besparen, omdat er minder gebruik gemaakt hoeft te worden van de verwarming of airco.

Een ander voordeel van een sedumdak is dat de planten het dak beschermen tegen weersinvloeden zoals regen, wind, zonlicht en extreme temperaturen, waardoor het dak dus veel langer mee zal gaan.

Ook heeft een sedumdak maar weinig onderhoud nodig. Het is een goed idee om af en toe wat onkruid te verwijderen en de waterafvoer te controleren, maar veel meer zal er qua onderhoud niet nodig zijn.

Tenslotte is het zo dat een sedumdak relatief weinig weegt in tegenstelling tot andere soorten groene daken, waardoor je eigenlijk op ieder dak een sedumdak kunt aanleggen, van woning of schuur tot tuinhuisje en fietsenstalling.

Nadelen

Zoals hiervoor gezegd is een sedumdak dus een groendak dat relatief weinig weegt, maar het zal toch extra gewicht toevoegen aan een dak. Het is dus wel belangrijk om hier rekening mee te houden en vooraf te controleren of een dak wel sterk genoeg is om dit extra gewicht te dragen, en zo nodig het dak eerst te versterken. Dit om problemen zoals inzakkingen en lekkages te vermijden.

Daarnaast is het zo dat een sedumdak veel dieren zoals insecten, vogels, bijen en vlinders zal aantrekken. Als je hier niet op zit te wachten dan is een sedumdak of eigenlijk elk type groendak waarschijnlijk niet de beste keuze.

Sedumdak aanleggen

Het aanleggen van een sedumdak is goed zelf te doen als je een beetje handig bent, maar als dat niet het geval is kun je beter een professional zoals een hovenier zoeken. Die beschikken over de juiste kennis, ervaring en materialen waardoor u er zeker van kunt zijn dat het goed gebeurt en er later geen problemen zoals verzakkingen of lekkages zullen ontstaan.

Zo vind je een bijlesdocent die bij je past 0 48

Ben je van plan om een bijlesdocent in te schakelen? Dan is het essentieel dat je bijlesdocent bij je past. En dat op zowel educatief als persoonlijk gebied. Zo wil je goed met je docent om kunnen gaan. Maar je wil natuurlijk ook dat je een docent vindt die je zo goed mogelijk kan helpen met je studie.

Een docent die op persoonlijk gebied bij je past

Bijles is het meest effectief wanneer je goed op kunt schieten met je docent. Je hoeft niet beste vrienden te worden met je docent. Maar diegene moet wel goed met je om kunnen gaan. Wanneer je een docent hebt waar je een goede relatie mee hebt, zal je merken dat je beter gemotiveerd bent om te leren. Je voelt je meer op je gemak en durft bijvoorbeeld alles te vragen. Wanneer je bijles wiskunde volgt of een ander vak, is dit uiterst belangrijk. Vooral bij vakken die je heel moeilijk vindt, is het belangrijk dat je op je gemakt wordt gesteld. Een bijlesdocent moet de vaardigheden hebben om ervoor te zorgen dat jij je altijd op je gemak voelt. Hoe moeilijk je het ook vindt, het stellen van vragen is essentieel voor goede resultaten. En dan moet je natuurlijk niet bang zijn om veel vragen te stellen.

Afstemmen op behoeften en voorkeuren

Afstemmen op behoeften en voorkeuren

Een goede docent voor bijvoorbeeld bijles Engels moet zich perfect aan kunnen passen aan jouw persoonlijke behoeften en voorkeuren. Want dat is tenslotte waar bijles om draait. Zo moet je docent in staat zijn om exact te achterhalen wat je moet gaan leren om bijvoorbeeld een examen te leren. Daarnaast moet de leraar erachter komen wat de beste manier voor je is om te leren. Want er zijn uiteraard verschillende manieren hoe je het beste kunt leren voor een examen. Iedere student heeft zo z’n eigen leertechnieken en hier dient een docent zich op aan te passen.

Eigenschappen van een bijlesdocent

Je wilt ook dat je bijles beschikt over de juiste eigenschappen om je aan te moedigen, hoop te geven en veel positiviteit te brengen. Je kunt bijvoorbeeld onzeker zijn of veel frustratie hebben door de lessen die je op school hebt gehad. En het is de taak van de bijlesdocent om deze emoties weg te nemen. Diegene moet je weer kunnen motiveren, hoop kunnen brengen en veel positiviteit brengen. Let er dus op dat je docent beschikt over deze persoonlijke eigenschappen beschikt.

Het hangt ook van jou af

Hoeveel bijlessen je volgt en hoe goed je docent ook is, uiteindelijk hangen de resultaten voornamelijk van jou af. Je zal ook tussen de lessen tijd moeten besteden om eventueel huiswerk te doen en bij het leren over je vak. Je zult dus zo veel mogelijk tijd en energie moeten steken in het behalen van goede resultaten. Een bijlesdocent kan je hierbij heel goed helpen. Maar uiteindelijk komen de resultaten van jezelf af. En dat is ook het mooie ervan. Want wanneer je goede punten haalt, kun je jezelf hier dan ook helemaal verantwoordelijk voor stellen. Je mag dan ook trots zijn op jezelf.

Meest populaire onderwerpen

Editor Picks