Waarom je fitnessdoelen beginnen met de juiste voeding 0 410

Waarom je fitnessdoelen beginnen met de juiste voeding

Zeg nu zelf, we willen allemaal wel een beetje fitter door het leven gaan, toch? We dromen van die strakke buik of die spieren waar je u tegen zegt. Maar tussen dromen en doen ligt een wereld van verschil. En geloof het of niet, de basis van dit alles begint op een plek ver verwijderd van de gewichten en loopbanden: je bord. Precies, ik heb het over voeding. Voordat we ons in het zweet werken, kijk dan ook zeker eens naar fuelyourbody.nl. Hier vind je veel inspiratie. 

Van bord naar biceps

Weet je nog toen je moeder zei dat je groente moest eten om groot en sterk te worden? Nou, ze had ergens wel een punt. Wat je eet, heeft direct invloed op hoe je presteert in de sportschool en hoe snel je herstelt erna. Het is als brandstof voor een auto; zonder benzine kom je nergens. Zie voeding als jouw persoonlijke benzine waardoor je motor soepel loopt.

Het bouwen van spiermassa vraagt meer dan alleen ijzer heffen

Je kunt niet zomaar De Hulk worden door alleen maar aan gewichten te hangen. Je lichaam heeft bouwstenen nodig – lees: eiwitten – om spieren te bouwen en te repareren na een intensieve work-out. Maar vergeet ook niet de rol van koolhydraten voor energie en vetten voor hormonale balans. Ja, zelfs vetten zijn vriendjes met jouw fitnessdoelen.

Energiebalans is key

Om af te vallen moet er minder energie binnenkomen dan dat eruit gaat – simpel gezegd, calorieën tellen dus wel degelijk mee! Maar laat dit nu net het lastige zijn; te veel snijden in calorieën kan ervoor zorgen dat je slap als een vaatdoek in de sportschool staat. Niet echt handig als je indruk wilt maken op d

Honger vs behoefte

Honger hebben omdat je denkt dat dit helpt bij het afvallen is zoals proberen te zwemmen met lood aan je benen – contraproductief en onprettig. Luister goed naar wat jouw lichaam nodig heeft; soms schreeuwt het om rust of juist om bepaalde voedingsstoffen.

Voedingssupplementen als extraatje

Nu klinkt dit misschien alsof goede voeding vinden lijkt op zoeken naar een speld in een hooiberg – ingewikkeld dus. Gelukkig bestaan er **voedingssupplementen** die kunnen helpen bij het aanvullen van tekortkomingen in onze dagelijkse kost.

Gouden tip voor onderweg

Tijdens deze reis richting fitheid kan informatieoverload heel vermoeiend zijn. Het internet staat vol adviezen die elkaar tegenspreken en trends die komen en gaan sneller dan jij “quinoa” kunt uitspreken. Mijn gouden tip? Hou het simpel! Begin met kleine veranderingen in wat je eet en blijf consequent bewegen; Rome werd ook niet gebouwd in één dag.

In deze tijd waar iedere minuut telt, kun je altijd terugvallen op betrouwbare bronnen die boordevol staan met praktische tips over voeding en fitness.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wat kan je doen om meer rust te krijgen in je leven? 0 890

Wat kan je doen om meer rust te krijgen in je leven

Tegenwoordig ervaart bijna iedereen wel dagelijks een grote hoeveelheid stress, het is dan ook niet gek dat er enorm veel mensen in een burn-out terecht komen. Deze stress komt vaak van het werk, maar het kan natuurlijk ook te maken hebben met de woonsituatie, met relaties of met de mentale gesteldheid van iemand. Er zijn maar weinig mensen die voldoende rust nemen en dat is dan ook wat kan zorgen voor een druk gevoel in iemands hoofd. Steeds meer mensen gaan dan ook op zoek naar manieren om meer rust in hun leven te krijgen, dit is natuurlijk erg belangrijk. Wil je meer weten over wat je kan doen om meer rust in je leven te krijgen? Lees hieronder dan snel verder voor meer informatie hier over.

Minder moeten, meer mogen

In deze tijd zijn er heel veel mensen die een hoop stress ervaren omdat er op verschillende vlakken een hoop van hen gevraagd wordt. Het kan dan ook zo zijn dat er bijvoorbeeld op het werk een hoop gevraagd wordt, maar ook in het gezin. Dit kan zorgen voor stressvolle dagen. Om jezelf wat meer tot rust te laten komen moet je eens goed kijken of je wat meer dingen van “moeten” kan verschuiven naar “mogen” om zo meer ruimte in je hoofd te creëren.

Het beoefenen van yoga en meditatie

Een van de dingen die een hoop mensen helpen om tot rust te komen is het beoefenen van yoga en meditatie. Door yoga kan je op je lichaam focussen en ook nog eens sterker en flexibeler worden. Door het beoefenen van meditatie kan je aan de slag met je gedachtes uit te leren zetten en op deze manier meer te ontspannen. Meditatie is heel erg goed voor het vinden van rust en het verzetten van je gedachtes.

Het gebruiken van kruiden om tot rust te komen

Als je een beetje hulp kan gebruiken om jezelf wat meer tot rust te brengen, dan kan je hiervoor gebruik maken van verschillende kruiden. Er zijn namelijk een hoop soorten kruiden die een kalmerende werking hebben op ons lichaam, en omdat dit een natuurlijke stof is kan het geen kwaad. Zo kan je bijvoorbeeld digibach inzetten voor het creëren van een lichamelijke en mentale rust. En ook een kop kamille thee kan zorgen voor een rustiger gevoel in je lichaam en geest.

Wat is Pilates? 4 Dingen die je moet weten! 0 865

Wat is Pilates? 4 Dingen die je moet weten!

Pilates is een bewegingsroutine met een lage-intensiteit waar de focus ligt op het verhogen van de  flexibiliteit, concentratie op je evenwicht en ademhaling, het versterken van de spieren en het verbeteren van de gezondheid van de gewrichten. Pilates is een van de beste vormen van lichaamsbeweging als je het doel hebt om een evenwichtig lichaam te ontwikkelen met kracht en flexibiliteit, wat ook nog eens minder risico op blessures betekent. De voordelen van regelmatige lichaamsbeweging houden daar echter niet op! In dit artikel vertellen we je hier meer over en wat je precies kan verwachten van het volgen van Pilateslessen.

1. De voordelen van Pilates

Pilates staat bekend om zowel therapeutische als preventieve voordelen. Dit komt omdat een Pilates-workout niet alles focust op het isoleren en ontspannen van de spiergroepen, maar ook proactief richt op het versterken van je lichaamscontrole en ademhaling. Pilates kan daarnaast hepen om je uithoudingsvermogen te verhogen en het lichaam te helpen op één lijn te brengen, alsmede de houding te verbeteren, wat leidt tot een rechter en steviger postuur. Kortom, Pilates versterkt je kern en helpt bij het voorkomen en/of verhelpen van lage rugpijn, wat meestal wordt veroorzaakt door een verkeerde houding en een gebrek aan kracht.

2. Mat versus reformer

De twee meest gebruikelijke vormen van Pilates worden uitgevoerd op een mat of een reformer. Een reformer kun je zien als een bed-achtig toestel met een bewegend karretje, weerstandsveren, een voetstang en riemen die worden gebruikt om de benen of armen te trainen. Elke vorm van Pilates heeft bepaalde voordelen. Met behulp van de structuur van de reformer, beschik je over schouderkussentjes, riemen en voetstangen, waardoor je het lichaam gemakkelijker stabiliseert en in evenwicht brengt dan vrije Pilates op een mat.

3. Zorg voor een gekwalificeerde trainer

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je een gekwalificeerde trainer onder armen neemt. Zowel individueel als in groep moet alles op je niveau zijn, en moet je de moeilijkheidsgraad geleidelijk opvoeren. Als je met gespecialiseerde instructeurs aan de slag wilt gaan, dan ben je bij Pilates City Amsterdam aan het juiste adres!

4. Het verschil tussen Pilates en yoga

Er zijn veel beginners die bepaalde aspecten van Pilates, zoals het matwerk, de specifieke bewegingen en het concept mindfulness, gemakkelijk vergelijken met yoga. Dat is helemaal niet zo gek, want bij beide vormen van lichaamsbeweging gaat het om het in evenwicht brengen van spiergroepen en het trainen van de kern. Pilates richt zich echter een stuk meer op oefeningen die de kern trainen. In yoga is er juist meer een aspect van meditatie en ontspanning aanwezig. Bovendien neem je bij het beoefenen van yoga meestal een houding om die vervolgens vast te houden, of over te laten vloeien in een andere houding. Bij Pilates neem je een houding aan en daag je vervolgens je kernkracht uit door je armen of benen te bewegen.

Meest populaire onderwerpen

Editor Picks