
Je krijgt vroeg of laat te maken met (ziekte)verzuim onder personeelsleden als je ondernemer bent of aan het hoofd staat van een organisatie. De meesten van hen gaan binnen enkele weken weer aan het werk, maar helaas komt het ook vaak voor dat een zieke werknemer langer uit de roulatie blijft. Je bent in dat geval verplicht om samen met de werknemer in kwestie te zorgen voor een effectief re-integratietraject. Er zijn twee manieren om de medewerker te laten terugkeren op de werkvloer: eerste spoor re-integratie en tweede spoor re-integratie. Bij eerste spoor re-integratie gaat de werknemer bij de huidige werkgever aan de slag en krijgt die eventueel een aangepaste of een nieuwe functie. In het geval van re-integratie tweede spoor wordt de medewerker begeleid bij het zoeken van passend werk bij een andere werkgever.
Ben jij ook werkgever en heb je vragen over re-integratie? Vraag jij je bijvoorbeeld af of je de juiste stappen zet? De experts van een re-integratiebureau in Rotterdam of een andere plaats kunnen je bijstaan in re-integratietrajecten bij arbeidsongeschiktheid en het voeren van bezwaar en beroep bij arbeidsongeschiktheid. Ook hebben zij een antwoord op al je vraagstukken als je eigenrisicodrager voor de Ziektewet bent.
Voorkom juridische geschillen
Soms ontstaan er rondom re-integratietrajecten conflicten, waaronder onenigheid over de exacte betekenis van de term passende werkzaamheden. Ook verdeeldheid in het kader van re-integratie is aan de orde van de dag, bijvoorbeeld over het aantal re-integratie-uren. In bepaalde situaties zijn er meningsverschillen over het functioneren. Verder komt het geregeld voor dat werkgevers er een dubbele agenda op nahouden, omdat ze graag van de zieke werknemer af willen. Maar hoe het ook zij, doe je er als werkgever verstandig aan je uitgebreid te laten informeren en begeleiden. Dan ben je goed voorbereid en voorkom je juridische geschillen als er onverhoopt toch een conflict ontstaat.
Een slepend juridisch proces wil je immers koste wat het kost voorkomen. Daarom is het cruciaal om onzekerheden en onduidelijkheden samen met de werknemer te bespreken en op een zo goed mogelijke voet te blijven. Proberen elkaars belangen te begrijpen en elkaar te respecteren, is daarbij een helpende factor.
Oplossingen bij ongewenste omgangsvormen
Slachtoffers van ongewenste omgangsvormen zouden terecht moeten kunnen bij een externe vertrouwenspersoon. Hoewel iedere werkgever zijn werknemers een veilige werkomgeving hoort te bieden, kan er toch sprake van grensoverschrijdend gedrag of misstanden die de veiligheid op de werkvloer schaden. Dit kan uiteindelijk leiden tot (langdurige) uitval. Werknemers die worden geconfronteerd met ongewenst gedrag kun je na een incident laten begeleiden door een gecertificeerde, externe vertrouwenspersoon. Werknemers die zich geïntimideerd, gediscrimineerd of gepest voelen, hebben hier baat bij. De externe vertrouwenspersoon helpt slachtoffers van ongewenste omgangsvormen in een gegarandeerd vertrouwelijke setting en zoekt samen met hen naar constructieve oplossingen.