Steeds meer ondernemers kiezen er tegenwoordig voor hun producten aan te bieden op het internet door middel van webshops.
Dit wordt een steeds populairdere opties onder verkopers en ook de kopers zijn er van erg tevreden mee. Het pakketje komt namelijk snel binnen, vaak de volgende werkdag al en de klanten hoeven zelf niet de deur uit om hun benodigdheden aan te schaffen.
Als ondernemer met een webshop is het dan ook je verantwoordelijkheid je klanten ook zo tevreden mogelijk te houden. Een erg belangrijk iets bij het tevreden houden van je klanten is het verzenden van je pakketje.
De verzending van het pakketje dient vlekkeloos te gaan en er moeten geen slordige fouten voorkomen als je de klant tevreden wilt houden. Dit zijn 4 tips waar je op moet letten als je pakketjes verzend met je webshop.
Een goede vervoerder
Wanneer een klant jouw product bestelt moet dit pakketje natuurlijk bij jou worden opgehaald en naar je klant gebracht worden. Hierbij is een goede vervoerder van cruciaal belang. Zorg dat je een vervoerder heeft waarover klanten over het algemeen erg tevreden zijn. Het pakketje moet natuurlijk wel veilig aankomen bij de klant. Sommige webwinkels hebben zelfs hun eigen vrachtwagen waarmee dingen worden vervoerd en bezorgd. Kiezen voor een chauffeur met deze optie is ook een mogelijkheid.
Goed materiaal
Ook is het belangrijk je spullen in goed en stevig materiaal richting de klant te sturen. Bij een breekbaar product is het bijvoorbeeld slim om voor piepschuim te zorgen. Afhankelijk van het pakketje zou je moeten kijken naar het materiaal dat je kiest, als het pakketje maar niet kapot gaat onderweg.
Ook het karton speelt een rol, kies je bijvoorbeeld bewust voor duurzame producten? Of wat te denken van de verzendlabels die je op de dozen plakt. Kies je voor de bekende Dymo labels, of ga je voor een eigen merk? Deze keuzes hebben allemaal invloed op de kosten die je maakt met het verzenden van je pakket.
Een track & trace
Een klant vindt een track & trace vaak iets onmisbaars bij het bestellen. Een track & trace is eigenlijk niets meer dan een code die de klant per mail ontvangt. Deze code kan hij of zij invullen op de website van de vervoerder en zo kan de klant zien hoelaat de bezorger langs zal komen.
Duidelijk verzendkosten
Ook duidelijke en kwalitatief goede verzendlabels zijn erg belangrijk. Op een verzendlabel staan bepaalde gegevens. Denk bijvoorbeeld aan de naam van de klant, het adres en de postcode. Hiermee kan de bezorger optimaal kijken waar hij of zij moet zijn en kan het adres nog altijd even extra gecontroleerd worden. Verder is er op een verzendlabel altijd een barcode te vinden die gescand kan worden door de bezorger.