Het aanschaffen van een motor is niet zomaar iets wat eventjes gebeurt. Er is een flinke lijst met zaken die vooraf goed bekeken moeten worden voordat er over wordt gegaan op het kopen van een motor en de juiste kleding. Er is zeker een verschil tussen het aanschaffen van een nieuwe motor of een gebruikte motor. Een nieuwe motor netjes afgeleverd bij een dealer vandaan zal niet vlug problemen geven. Een tweedehands motor hoeft ook geen problemen te geven alleen zijn er wel wat zaken die het controleren waard zijn voordat er veilig gereden kan worden.
Het doel van de aanschaf
De eerste tip is vooruitkijken wat er allemaal nodig is. Het budget is een bepalende factor natuurlijk maar ook het doel is belangrijk. Wordt het een motor om te crossen of een motor voor woon- en werkverkeer? Motorkleding is niet iets wat mag worden vergeten. Van helm tot aan handschoenen, ze zijn allemaal belangrijk. Een plaats om de motor te stallen is ook handig om vooraf geregeld te hebben. Een motor kan prima onder een hoes staan alleen biedt een stalling net iets meer bescherming. Op het moment dat er een motor wordt aangeschaft en de koper wil zelf af en toe sleutelen is een werkplaats met gereedschap natuurlijk een uitkomst.
Een goede aankoop
Kijken en luisteren
Het is mogelijk om een gebruikte motor te laten keuren voordat er een koop plaatsvindt. Maar met een beetje oog valt er al heel wat af te lezen aan de buitenkant van de motor. En door middel van gewoon luisteren kan een draaiende motor ook heel wat informatie doorgeven. Letten op roest- en slijtageplekken aan de buitenkant van de motor is goed om mee te beginnen. Roest duidt op een zwaar leven met slecht onderhoud en kan een onderhandelingspunt zijn bij de aankoop. Bouten en moeren die vastgeroest zitten gaan niet gemakkelijk los en dat kan heel wat strubbelingen geven. Ook lekkage sporen kunnen veel vertellen over de status van het motorblok. Ingebrande oliesporen zijn altijd zichtbaar op een motorblok en hebben altijd een oorzaak.
Eventuele verborgen schades
Vreemde lasnaden of serieuze krassen op een motor vertellen veel over de vorige eigenaar. Bijzondere slijtage plekken op de banden of op het frame duiden op ruw rijgedrag. Zo is het mogelijk dat mensen kunststof kappen en kuipjes bewaren tot de verkoop om slijtageplekken aan het zicht te onttrekken. Zo is speling op een stuur of op de banden gewoon te voelen door het beet te pakken en heen en weer te bewegen. Krakende stuurkolommen en tikkende krukaslagers maken het er voor de verkoper allemaal niet beter op.
Dunne remblokken, versleten tandwielen en een uitgelubberde ketting samen met het profiel van de banden geven aan welke onkosten er allemaal aan zitten te komen. Iedere motor heeft onderhoud nodig maar achterstallig onderhoud maakt alles alleen maar gevaarlijker en zeker duurder.
Starten met koude motor
Luisteren en ruiken
Een motor starten met koude motor is het beste, het laat gelijk zien of er startproblemen zijn. Zwarte motorolie en de kleur van de uitlaatgassen, krakende of piepende geluiden zijn allemaal belangrijk om waar te nemen.
Kijken, luisteren, ruiken en voelen zijn de belangrijkste zaken bij het aanschaffen van een motor. Voelen of ergens speling op zit en goed kijken naar schadeplekken kunnen iemand doen besluiten om een motor te kopen of er vanaf te zien.