Of je nu net je eigen bedrijfje bent begonnen of je merk voor een langere tijd meegaat, het creëren van naamsbekendheid kan nooit kwaad en is dus ook een streven voor veel organisaties. Het zorgt ervoor dat je als merk een plekje krijgt in de sterk concurrerende markt én dat je onder de aandacht komt bij je doelgroep. Dit is ook de reden dat veel organisaties zich steeds meer bezig gaan houden met online marketing, wat een ideaal instrument is bij het vergroten van de naamsbekendheid. Maar hoe zet je dit in en hoe krijg je daadwerkelijk meer naamsbekendheid? Wij vertellen het je graag!
Gevestigd merk
De eerste stap is natuurlijk dat je je merk officieel laat registeren. Er zijn verschillende bedrijven die eenvoudig merknaam laten registreren, waardoor je jouw merknaam goed laat beschermen. Zo weet je zeker dat je geen merkinbreuk pleegt en dat anderen ook niet kunnen profiteren van jouw merknaam. Ook ben je beschermd tegen mogelijke namaak of piraterij van concurrenten. Best wel belangrijk dus om dit goed te regelen!
Online naamsbekendheid vergroten
We kunnen er niet omheen: het vergroten van de naamsbekendheid vindt voornamelijk plaats op het internet. Elke consument is hier tegenwoordig te vinden en doet eerst goed onderzoek voordat zij een merk kiezen. Het voordeel van online marketing is dat stappen van de consument beter gevolgd kunnen worden en de resultaten hierdoor ook beter meetbaar zijn. Ook kunnen online boodschappen beter op de doelgroep afgestemd worden, aangezien je bij online advertisement heel gericht een doelgroep kunt instellen. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd of woonplaats. Zo spreek je dus een specifieke groep aan die het meest relevant is voor jouw merk én heb je online een veel groter bereik dan offline.
Content
Door middel van het maken van content kun je de naamsbekendheid nog meer vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het maandelijks schrijven van een blog die je vervolgens op de website plaats. Bij het maken van content is het belangrijk dat je je expertise laat zien, zonder de consument al te veel te pushen naar aankoop. Geef bijvoorbeeld tips of jouw visie op een bepaald onderwerp of ontwikkelingen in je branche en laat zien waarom juist jouw merk het meest relevant is. Om hier wat hulp bij te krijgen, kun je hulp inschakelen van een SEO bureau. Zij optimaliseren je website en content, én kijken hoe jij als merk hoger kan scoren op je online vindbaarheid. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het schrijven van blogs met bepaalde zoekwoorden. Zo kom jij als merk op een hogere positie in de zoekmachines te staan.