Wat is Pilates? 4 Dingen die je moet weten! 0 439

Wat is Pilates? 4 Dingen die je moet weten!

Pilates is een bewegingsroutine met een lage-intensiteit waar de focus ligt op het verhogen van de  flexibiliteit, concentratie op je evenwicht en ademhaling, het versterken van de spieren en het verbeteren van de gezondheid van de gewrichten. Pilates is een van de beste vormen van lichaamsbeweging als je het doel hebt om een evenwichtig lichaam te ontwikkelen met kracht en flexibiliteit, wat ook nog eens minder risico op blessures betekent. De voordelen van regelmatige lichaamsbeweging houden daar echter niet op! In dit artikel vertellen we je hier meer over en wat je precies kan verwachten van het volgen van Pilateslessen.

1. De voordelen van Pilates

Pilates staat bekend om zowel therapeutische als preventieve voordelen. Dit komt omdat een Pilates-workout niet alles focust op het isoleren en ontspannen van de spiergroepen, maar ook proactief richt op het versterken van je lichaamscontrole en ademhaling. Pilates kan daarnaast hepen om je uithoudingsvermogen te verhogen en het lichaam te helpen op één lijn te brengen, alsmede de houding te verbeteren, wat leidt tot een rechter en steviger postuur. Kortom, Pilates versterkt je kern en helpt bij het voorkomen en/of verhelpen van lage rugpijn, wat meestal wordt veroorzaakt door een verkeerde houding en een gebrek aan kracht.

2. Mat versus reformer

De twee meest gebruikelijke vormen van Pilates worden uitgevoerd op een mat of een reformer. Een reformer kun je zien als een bed-achtig toestel met een bewegend karretje, weerstandsveren, een voetstang en riemen die worden gebruikt om de benen of armen te trainen. Elke vorm van Pilates heeft bepaalde voordelen. Met behulp van de structuur van de reformer, beschik je over schouderkussentjes, riemen en voetstangen, waardoor je het lichaam gemakkelijker stabiliseert en in evenwicht brengt dan vrije Pilates op een mat.

3. Zorg voor een gekwalificeerde trainer

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je een gekwalificeerde trainer onder armen neemt. Zowel individueel als in groep moet alles op je niveau zijn, en moet je de moeilijkheidsgraad geleidelijk opvoeren. Als je met gespecialiseerde instructeurs aan de slag wilt gaan, dan ben je bij Pilates City Amsterdam aan het juiste adres!

4. Het verschil tussen Pilates en yoga

Er zijn veel beginners die bepaalde aspecten van Pilates, zoals het matwerk, de specifieke bewegingen en het concept mindfulness, gemakkelijk vergelijken met yoga. Dat is helemaal niet zo gek, want bij beide vormen van lichaamsbeweging gaat het om het in evenwicht brengen van spiergroepen en het trainen van de kern. Pilates richt zich echter een stuk meer op oefeningen die de kern trainen. In yoga is er juist meer een aspect van meditatie en ontspanning aanwezig. Bovendien neem je bij het beoefenen van yoga meestal een houding om die vervolgens vast te houden, of over te laten vloeien in een andere houding. Bij Pilates neem je een houding aan en daag je vervolgens je kernkracht uit door je armen of benen te bewegen.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zo blijft u fit 0 720

Zo blijft u fit

Sporten dient een belangrijk onderdeel te zijn van ons dagelijks levenspatroon. Bent u nog geen sporter en op zoek naar de nodige motivatie? Neem dan een kijkje op de beoordelingen site, waar u meningen van anderen kunt vinden over sporten en gezond zijn. Het nut van sporten in ons leven is dat we door te sporten als individu energie krijgen om gezond en fit door het leven te gaan. Verder levert sporten een belangrijke bijdrage aan de bloedcirculatie, onze ademhaling, spieren, gewrichten en botten. Daarnaast stimuleert het de stofwisseling van ons lichaam en heeft en het een positieve invloed op het gewicht. In dit artikel zullen we ons richten op fitness en sportwinkels.

Fitness instructies

Fitness heeft allemaal te maken met de fitheid van ons lichaam. Vaak genoeg staan we er als individu niet bij stil dat het beoefenen van sport op een veilige en een effectieve manier dient te geschieden, willen wij de gewenste resultaten waarnemen. Als beginnende sporter is het begrijpelijk dat u heel veel vragen heeft over alles wat met de sport, die u beoefent, te maken heeft. Vraag altijd naar gerichte advies aan uw sportinstructeur en volg de verkregen instructies nauwgezet.

Geschikte sportkleding

Het dragen van de correcte sportkleding is essentieel. Online vindt u in diverse sportwinkels tal van sportitems en sportkleding, uiterst geschikt voor het beoefenen van diverse takken van sport. U bedenkt het zo gek niet of het is te verkrijgen online. U vindt er sportkleding en geschikte sportschoenen tegen zeer concurrerende prijzen van onder meer de merken Nike, Puma en Adidas. Die perfect passende en nauwsluitende kleding vindt u ook aangeboden in het assortiment sportkleding. Sport Collecties voor elk budget! Daarnaast de bijpassende zweetband, sporttas, de smartwatch en het nodige baddoek om uzelf af te drogen na een succesvolle training. Op de afdeling Sales vindt u meestal sterk afgeprijsde kwaliteit merk sportkleding en overigen. Veel sporters maken daarvan gretig gebruik. Wie wil nu niet in merk kleding sporten en toch nog daarvoor veel kunnen besparen bij de aankoop ervan.

Sport accessoires en hun functies

De bijbehorende accessoires voor het sporten zijn net zo belangrijk als de sportkleding. Zonder de juiste fitness-accessoires zijn de oefeningen minder effectief en zult u de beoogde doelen van het regelmatig trainen minder snel behalen of zelfs missen. Aangeboden wordt een uitgebreid assortiment aan fitness-accessoires, zoals weight bags, Bar Pad, sluitingen en trainingsgrepen. De weight bags zijn geschikt bij functionele training gericht op het versterken van de armen, schouders, benen en core. Een Bar Pad is ideaal voor squats. De Bar pad wordt om de halterstang geplaatst en voorkomt dat het metaal direct drukt op het lichaam tijdens de squats. De diverse sluitingen voor de halterstang geven extra stabiliteit en maken de trainingen veiliger. Trainingsgrepen zorgen voor de multifunctionaliteit van fitnessapparatuur, elke greep wordt dan gericht op een andere spier. Fitness riemen biedende de ondersteuning aan de rug tijdens het trainen en voorkomen blessures. Fitness handschoenen voorkomen schaafwonden en eeltvorming op uw handen tijdens het trainen en zijn uiterst geschikt voor zware krachttraining. Gewichtsvesten kunnen tijdens de krachtoefeningen zorgen voor verzwaring voor meer resultaat. De collectie attributen is zeer ruim te noemen. U vindt er onder meer spullen van dumbells tot springtouwen en van foam rollers tot push-up grips.

Dieet voor spieren 0 613

Dieet voor spieren

Er zijn heleboel verschillende manieren om de spiermassa te vergroten. Een deel daarvan ligt bij de dagelijkse voedingsinname, en het dagelijkse voedingspatroon. Was je van plan het ontbijt de schrappen? Misschien kan je dat toch maar beter niet doen! Het is gebleken dat de betaïne verbindingen die voorkomen in zemelen, een deel van graanproducten, de energie in de spieren vergroten. Voor die extra energieboost tijdens het sporten is het dus verstandig om vooraf een vezelrijk ontbijt te nuttigen! De verhoogde inname van verzadigde vetten helpt ook bij het kweken van spiermassa: vlees en zuivel bijvoorbeeld. Let wel op dat de hoge inname van verzadigde vetten kan leiden tot een verhoogd cholesterolgehalte. Aangezien dat tot gezondheidscomplicaties kan leiden is het aan te raden om de vetinname uit te balanceren door producten te consumeren die cholesterolverlagend werken. Noten, zoals macadamia’s, amandelen en walnoten zitten bomvol gezonde vetten en dragen bij aan grotere spiermassa. Goed alternatief dus!

Oefeningen voor spieren

Om spiermassa te kweken is een bezoek aan de sportschool aan te raden. Een sportschool heeft namelijk gerichte apparatuur waardoor het vergroten van de spiermassa makkelijker wordt gemaakt. Door Nederland heen zijn er een heleboel verschillende sportscholen. Door het grote aanbod zijn er overal wel sportscholen. Zoek je een sportschool in Amsterdam? Sportschool Utrecht? Sportschool Rotterdam? Alles kan.

Een van de belangrijkste tips om spiermassa te vergroten is variantie in het aantal herhalingen per set. Vandaag 10 pushups, morgen 15, overmorgen 5. Het is wetenschappelijk aangetoond dat deze wijze van varieren de spierkracht vergroot.

Een andere tip is naverbranding: heb je net een intensieve set gedaan? Sluit de set af met een oefening waar je spieren van gaan branden. Het is even doorbijten, maar je creëert zo wel een optimaal resultaat.

Tenslotte een simpele tip waardoor je squats tot 7.4% effectiever worden: zak dieper! Met een deep squat gebruik je tot 7.4% meer van je bilspieren dan bij een reguliere squat.

Cardio met spieren

Lange tijd werd er gedacht dat het beoefenen van cardio kon leiden tot een verlies van spiermassa, je verbrandt er immers calorieën in een razend tempo mee!

Uit een Frans onderzoek is echter gebleken dat cardio en krachttraining goed te verenigen zijn. Het is namelijk zo dat wanneer je goed gehydrateerd bent tijdens je cardio training, je je spieropbouwende hormonen stimuleert. Een goed hydratatie peil leidt tot meer vetverlies en het behoud van spiermassa. Het hormoon ‘HGH’, wat een menselijk groeihormoon is, wordt gestimuleerd zich te vermenigvuldigen als het vochtgehalte in het lichaam hoog genoeg is. Receptoren in de bloedbaan geven signalen af aan het HGH-hormoon.

Wat wel belangrijk is om te benoemen is dat cardio veel calorieën vreet. Je spieren kunnen niet groeien wanneer ze te weinig calorieën binnen krijgen, dus zorg ervoor dat je voedselinname hoog genoeg is, om de verbrande calorieën van de cardio mee te compenseren.

Meest populaire onderwerpen

Editor Picks