Scheldkanonnades, vaartuigen, elkaar beschimpen en beschuldigingen van beide kanten. Het zijn scènes die vaak voorvallen tijdens afmeer manoeuvres. Te weinig ruimte, de wind heeft zijn uitwerking op de boot die langzaam beweegt, de angst voor eventuele schade veroorzaakt vaak een staat van angst. Die angst is vaak groter dan als het zou gebeuren. Dit draagt onvermijdelijk bij aan het vergroten op de kans van fouten. Bovendien is de algemene tendens om een kapitein te beoordelen op basis van zijn aanleg vaardigheden, wat nog meer druk uitoefent op zijn zelfvertrouwen.
Ongeacht de afstanden die er gevaren zijn, kan een goede naam te grabbel worden gebracht door een verkeerde afmeer manoeuvre, het voorval zul je jarenlang blijven achtervolgen. Fenders, ook wel stootwillen genoemd kunnen veel schade voorkomen. In het begin lijkt het aanmeren van een boot met het achtersteven misschien niet als een geweldige uitdaging. En zolang je weet wat je doet, is dat ook zo. Menigeen zullen getuige geweest zijn van schippers in moeilijkheden, of althans schippers die zichzelf in enorme verlegenheid hebben gebracht bij het aankomen of het verlaten van het dok.
De basis van het achtersteven afmeren.
In theorie is het afmeren van het achtersteven een fluitje van een cent. Je draait de boot achterstevoren de kade in, gooit de achtersteven lijnen naar diegene op de wal staat en haalt ze terug en vastbinden maar. Zet je daarentegen alleen het achtersteven aan de kade vast, dan heeft de boeg vrij spel om te slingeren en bestaat de kans dat de buren geraakt worden. Of misschien erger nog, flinke golven en hevige wind kunnen je verder de kade induwen.
Daarom ben je verplicht altijd iets te doen om de boeg van de boot veilig te stellen en uit de buurt van de kade te houden. Dit kan in principe op twee manieren. De eerste manier is om het anker te laten zakken als je achteruit bent en het volgende is om een luie lijn aan je boeg te binden. Maar voor dat je deze techniek toepast, zorg eerst voor een goede voorbereiding. Besef wel dat met dit soort handelingen het belangrijk is om minimaal één helpende hand aan boord te hebben.
Voorbereiding is de sleutel tot een geslaagd afmeren.
Neem het plan altijd door met de bemanning voordat je de ligplaats nadert. Zorg ervoor dat iedereen weet wat ie moet doen en het plan begrijpt. En maak dan de boot klaar om af te meren. Bevestig beide achterstevenlijnen aan de boot vast en zorg dat ze klaar liggen om aan wal bevestigt te worden. Plaats al je fenders oftewel stootwillen aan beide kanten, zelf al ben je niet van plan om tussen buren te gaan afmeren. Op die manier hoef je niet in paniek naar je stootwillen te rennen voor als het fout gaat en de boot weggeblazen wordt.
Naast de bak- en stuurboord stootwillen, moet je ook aan de achterkant twee stuks optuigen. Mocht je per ongeluk de muur raken, voorkomt dit een hoop schade. Vergeet niet dat deze bescherming een laatste redmiddel is, dus vermijd enig contact met de kade. Maak je gebruik van een luie lijn, zorg er dan altijd voor dat je een bootshaak tot je beschikking hebt. Voordat je begint te manoeuvreren, houdt altijd de wind in de gaten wat deze zou kunnen gaan doen.
Het is belangrijk het gedrag van je boot te kennen.
Het is van onmisbaar belang te weten hoe je boot op bepaalde situaties reageert. Het maakt niet uit of het om een zeilboot of motorboot gaat, door de jaren heen weten we dat we de gedragssignalen moeten opmerken voordat we afmeren. Plotselinge versnellingen of vertragingen het vangen van zijwind zijn allemaal factoren die nauwkeurig in de gaten moeten worden gehouden bij het afmeren. Zorg dat je boot rondom beschermt is met fenders en neem voor jezelf in acht dat, jezelf als laatst verantwoordelijk bent voor alle manoeuvres die je uitvoert.